پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403  
اخبار

آيت الله نوري همداني: آخوند خراساني پيشتاز مبارزه با استبداد است


مهمترين جريان زمان آخوند خراساني، جريان مشروطه بود، سلاطين جور، استبداد شديدي را بر ايران حاكم كرده بودند و ايشان قاطعانه نامه هاي تندي به پادشاهان قاجار نوشتند و آنها را تهديد كردند كه خودشان از عتبات راه مي افتند و به ايران مي آيند و عليه اين استبداد قيام مي كنند...

ديدار اعضاي كنگره آخوند خراساني با آيت‌الله‌العظمي نوري همداني 
نمايندگي حوزه علميه قم: رئيس دفتر تبليغات اسلامي و اعضاي اجرايي كنگره علمي آخوند خراساني با آيت‌الله العظمي نوري همداني ديدار، و گزارشي را از روند برنامه‌هاي برگزاري اين كنگره ارائه كردند.

به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) شعبه حوزه‌هاي علميه، حجت‌الاسلام و المسلمين واعظي، رئيس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم و اعضاي كنگره آخوند خراساني يك‌شنبه، 1 آبان‌ماه، با آيت‌الله‌العظمي نوري همداني ديدار، و گزارشي از فعاليت‌هاي دفتر تبليغات اسلامي براي برگزاري كنگره آخوند خراساني ارائه كردند.

در ابتداي اين ديدار حجت‌الاسلام و المسلمين احمد واعظي در سخناني با اشاره به فعاليت‌هاي دفتر تبليغات اسلامي در برگزاري كنگره آخوند خراساني تصريح كرد: دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در برگزاري كنگره آخوند خراساني رويكردي پژوهشي اتخاذ كرده است.

وي از چاپ 11 جلد كتاب در خصوص آخوند خراساني در حاشيه برگزاري اين كنگره خبرداد و اظهار كرد: سه جلد از اين كتاب‌ها مربوط به شناخت نامه آخوند خراساني و مابقي هم در موضوعاتي چون انديشه‌هاي سياسي آخوند خراساني و سه جلد هم شامل مقالات رسيده به دبيرخانه كنگره خواهد بود.

رئيس دفتر تبليغات اسلامي عنوان كرد: 40 مقاله به مرحله نهايي فراخوان كنگره آخوند راه يافته و در قالب 3 جلد كتاب چاپ خواهد شد.

در ادامه اين ديدار آيت‌الله العظمي نوري همداني گفت: مسئله نشان دادن نقش و خدمات علما كار بسيار مهم و تأثيرگذاري است؛ چرا كه بعد از پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) علما سرمشق ما هستند و آگاهي از مشي زندگي آنها براي ما راه‌گشا است.

وي ادامه داد: آخوند خراساني از نظر علمي و زهد و عبادات و تهجد داراي مقام بالايي بود و هنگامي كه در نجف اشرف مستقر بود هر شب براي زيارت اميرالمؤمنين(ع) به حرم مي‌رفت.

اين مرجع تقليد ساده‌زيستي و قناعت را از ديگر ويژگي‌هاي مرحوم آخوند خراساني برشمرد و ادامه داد: مطالب آموزنده بسياري در احوالات علما از جمله علمايي چون شيخ بهايي، شيخ صدوق و شيخ كليني وجود دارد كه براي همه ما آموزنده است.

آيت‌الله العظمي نوري همداني در پايان با بيان اينكه بايد مركزي براي نشان دادن اقدامات صورت گرفته دفتر تبليغات اسلامي در خصوص بزرگداشت علما در نظر گرفته شود، عنوان كرد: در اين مكان بايد عكس‌ها، فيلم‌ها و آثاري كه در خصوص علما وجود دارد به صورت دائمي به نمايش درآيد و زائران و گردشگران بتوانند در سفر به قم از اين مركز بازديد كرده و با عالمان گذشته آشنا شوند.

لازم به ذكر است كنگره علمي آخوند خراساني 23 و 24 آذرماه به همت دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم برگزار و سخنران افتتاحيه اين كنگره آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني و سخنران اختتاميه نيز آيت‌الله العظمي جوادي آملي خواهد بود. 
 ...................................

خبرگزاري آريا- مرحوم آخوند خراساني از زمره علمايي بودند كه در ساليان سال عليه استعمار و استبداد مبارزه كردند و اين مجتهد متهجد، پيشتاز مبارزه با استبداد به شمار مي رود و در همين راه به شهادت رسيدند.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از مركز خبر حوزه، آيت‌الله نوري همداني، امروز در ديدار رييس دفتر تبليغات اسلامي و اعضاي ستاد كنگره بزرگداشت مرحوم آخوند خراساني، اظهارداشتند: نشان دادن نقش علما و خدمات مراجع بزرگ در احياي اسلام ناب محمدي و مقدمه سازي براي تشكيل حكومت اسلامي كار بسيار مهم و تاثيرگذاري است.

*نمايشگاه دائمي از آثار و خدمات علما داير شود

ايشان با اشاره به اقدامات خوب دفتر تبليغات اسلامي حوزه در برگزاري كنگره هاي مختلف براي علما و مراجع، به ويژه كنگره بزرگداشت مرحوم آخوند خراساني افزودند: اين گونه اقدامات بسيار شايسته و خوب است، البته اگر مركزي به عنوان نمايشگاه دائمي آثار و خدمات علما و بزرگان به اسلام و نمايش مبارزات و قيام هاي آنها تشكيل شود بسيار تاثيرگذار تر است.
معظم له ادامه دادند: بعد از پيامبر (ص) و ائمه اطهار (ع)، علماي بزرگ اسلام درس مشق ما هستند و كار و حركت آنها در همه ابعاد راهگشا است، امروز دنيا بداند علماي بزرگ شيعه با چه فكر و فرهنگي در برابر جبهه غرب و غرب زده ايستادند.
 آيت‌الله نوري همداني بيان داشتند: امثال شيخ طوسي، مفيد، كليني، سيد مرتضي و صدوق كارها و اقدامات بسيار مهمي انجام دادند، در مناظره‌ها و احقاق حق و انتشار اخبار اهل بيت (ع) با توجه به فضاي خفقاني كه وجود داشته كار عظيمي انجام داده اند.
ايشان با اشاره به اقدامات آخوند خراساني و ضرورت معرفي ايشان به جامعه علمي كشور اظهار داشتند: مرحوم آخوند خراساني در علم و اجتهاد، تقوا و زهد و تهجد از بزرگان محسوب مي شوند و در حالات ايشان آمده كه زيارت امام علي (ع) و نماز شب ايشان هرگز ترك نشده است.
معظم له عنوان كردند: مهمترين جريان زمان آخوند خراساني، جريان مشروطه بود، سلاطين جور، استبداد شديدي را بر ايران حاكم كرده بودند و ايشان قاطعانه نامه هاي تندي به پادشاهان قاجار نوشتند و آنها را تهديد كردند كه خودشان از عتبات راه مي افتند و به ايران مي آيند و عليه اين استبداد قيام مي كنند.

*شهادت آخوند خراساني در راه عزيمت به ايران

آيت‌الله نوري همداني گفتند: مرحوم آخوند خراساني اقدامات مهمي عليه استبداد انجام دادند، حتي خودشان از عتبات به سمت ايران حركت كردند تا قيام مردم را در زمان مشروطيت رهبري كنند ولي در ميان راه قبل از نجف اشرف ايشان را مسموم كرده و به شهادت رسانند.
ايشان  در پايان خاطرنشان كردند: بايد رشادت ها و قيام هاي علما و مراجع بزرگ اسلام به مردم نمايش داده شود و اين شخصيت هاي بزرگ به مردم معرفي شوند تا مردم قدر اين نظام و حكومت اسلامي كه به پايش خون هاي فراواني ريخته شده را بدانند. 
..........


 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كليه حقوق اين سايت براي دبيرخانه كنگره بزرگداشت آخوند ملا محمد كاظم خراساني محفوظ مي باشد









Guest (PortalGuest)

كنگره آخوند خراساني
مجری سایت : شرکت سیگما