شنبه 1 ارديبهشت 1403  
اخبار

ديدار با آيت الله موسوي اردبيلي


ظهر امروز- اول آذر ماه 1390ش- اعضاي كنگره بين المللي آخوند خراساني با آيت الله العظمي سيد عبدالكريم موسوي اردبيلي ديدار كردند...
در اين ديدار كه در دفتر اين مرجع عالي قدر برگزار شد، ايشان ضمن تشكر از دست اندركاران دفتر تبليغات حوزه علميه قم،اقدام به برپايي بزرگداشت ياد و نام علما را كاري نيكو خواندند. آيت الله موسوي اردبيلي در ابتداي بيانات خود با تشكيك در مطالب منتسب به آخوند خراساني در مورد اشكالات برپايي حكومت اسلامي  توسط افراد غير معصوم، ذكر كردند كه اين مطالب از دو لحاظ قابل تشكيك و خدشه است.اول جهت آن نبودن سند قوي و درست در اين نقليات است.يعني يك شخصي مطالبي را طبق برداشت خود با ادعاي نقل از آقابزرگ تهراني به آخوند خراساني نسبت داده است و بسيار بعيد است كه آخوند خراساني اين مطالب را گفته باشد. جهت دوم قضيه اين است كه مطالب ادعا شده به گونه اي است كه گويي شخص آخوند در تمام وقايع انقلاب اسلامي ما حاضر بوده است و همه چيز را عينا و ملموسا مشاهده كرده است، در حالي كه تصور ذهني با واقعيت ها بسيار فاصله دارد و انسان تا در جايگاهي واقع نشود بسياري از حوادث آن جايگاه را درك نخواهد نمود.لذا تحقيق مناسبي در مورد اين نوشته هاي منسوب به آخوند و صحت و سقم آن -كه البته جهت كذب ان واضح تر است-ضروري مي نمايد.
اين مرجع تقليد با ذكر جنبه فوق العاده مهم آخوند خراساني در تربيت شاگردان عنوان كردند كه روزي استاد بنده مرحوم آيت الله خويي به من فرمودند كه در بين علما و مراجع معاصر هيچ كس در امر شاگرد پروري-چنانكه مشهور است- مانند من نيست الا مرحوم آخوند خراساني، كه ايشان در اين جهت بر همه علما برتري دارند. آيت الله اردبيلي عنوان كردند كه آخوند خراساني در همه زمينه ها و چيزهاي خوب، آيت و معروف بوده اند و ذكر كردند كه هر كه در زمان ايشان در زمره شاگردانشان بوده به بزرگي رسيده است. ايشان جنبه سيطره آخوند خراساني بر علماي ادوار پس از خود را با دوره پس از شيخ طوسي مقايسه كرده و گفتند:آخوند خراساني كه خود از مجدّدين بوده است، در اين زمينه به مانند شيخ طوسي است و علما زمان پس از ايشان در تحت سلطه علمي آخوند بوده اند.
آيت الله موسوي اردبيلي يا ذكر داستاني از استاد خود مرحوم آيت الله بروجردي ف داشتن روحيه حوصله علمي را براي طلاب علوم ديني امري ضروي خوانده و تاكيد كردند كه تا وقتي انسان توان علمي داشته باشد بايد به دين خدمت كند و امور را به زمان كهولت واگذار نكند.
ايشان همچنين درباره اختلافات بين علماي مشروطه خواه و مخالف مشروطه عنوان كردند كه اين اختلافات-بخصوص اختلاف بين آخوند خراساني و شيخ فضل الله نوري- اختلافات شخصي نبوده و به دليل تفاوت جايگاه و موقعيت اينها اينگونه اختلافاتي بروز نموده است، در عين حال از نقش برخي از اطرفايان علما در اشتداد اختلافات نيز نبايد غافل بود.
در ابتداي اين ديدار كه با حضور حجت الاسلام و المسلمين واعظي رئيس دفتر تبليغات اسلامي، حجت الاسلام و المسلمين توسلي رئيس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، جناب استاد صاحبي دبير علمي كنگره آخوند خراساني، جناب آقاي عبدي پور  دبير اجرائي كنگره و عده اي ديگر از مسئولين مربوطه برگزار شد، جناب آقاي واعظي و استاد صاحبي در بياناتي به ذكر گزارش فعاليت هاي انجام گرفته و امور در شرف انجام اين كنگره بين المللي پرداختند. از جمله چاپ موسوعه اي در مورد و مرتبط با آخوند خراساني شامل مجموعه متنوعي از مقالات، شناختنامه، اسناد نو يافته، فقه فتوايي و بخصوص نشر كتابي در زمينه زندگاني علمي و عملي آخوند خراساني كه شاكله و قالب آن اخلاقي است.
شايان ذكر است كه كنگره آخوند خراساني در روز 23 و 24 ماه جاري در شهر مقدس قم و با حضور و سخنراني تعدادي از مراجع تقليد، علما و فضلاي ايران،عراق،افغانستان، لبنان و سوريه برگزار خواهد شد و يكي از برنامه هاي جنبي اين كنگره رونمايي از "نرم افزار آخوند خراساني" است.نرم افزاري كه شامل آثار متعددي از آخوند خراساني و نيز منشورات كنگره فوق الذكر مي باشد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كليه حقوق اين سايت براي دبيرخانه كنگره بزرگداشت آخوند ملا محمد كاظم خراساني محفوظ مي باشد









Guest (PortalGuest)

كنگره آخوند خراساني
مجری سایت : شرکت سیگما