جمعه 10 فروردين 1403  
بیانات رئیس دفتر
گزارش در محضر آيت الله جوادي رييس دفتر تبليغات اسلامي و اعضاي كنگره علمي آخوند خراساني با آيت‌الله جوادي آملي ديدار و ضمن ارائه گزارشي از روند برنامه‌هاي برگزاري اين كنگره از وي براي سخنراني در مراسم اختتاميه كنگره دعوت كردند.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي (ايسكا) به نقل از روابط عمومي و امور بين‌الملل دفتر تبليغات اسلامي، حجت‌الاسلام والمسلمين «احمد واعظي» در ديدار اعضاي كنگره علمي آخوند خراساني با آيت‌الله جوادي آملي با اشاره به ضرورت شناخت و بزرگداشت شخصيت‌هاي علمي حوزه، تصريح كرد: دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در همين راستا اقدام به برگزاري كنگره علمي آخوندخراساني در سال جاري خواهد كرد.
 
وي افزود: در حاشيه اين كنگره كه همزمان با يكصدمين سالگرد درگذشت وي برگزار مي‌شود، بعضي از آثار چاپ نشده مرحوم آخوند خراساني، علي‌الخصوص فقه فتاواي وي، به چاپ خواهند رسيد.
 
رييس دفتر تبليغات اسلامي ادامه داد: مجموعا 12 جلد از مرحوم آخوند در حاشيه برگزاري اين كنگره به چاپ خواهند رسيد كه سه جلد از اين كتاب‌ها مربوط به شناخت‌نامه آخوند خراساني و مابقي هم در موضوعاتي چون انديشه‌هاي سياسي آخوند خراساني و سه جلد هم شامل مقالات رسيده به دبيرخانه كنگره خواهد بود.
 
وي بيان داشت: مجموعه‌اي از مقالات به دبيرخانه اين كنگره علمي رسيده است كه از اين ميان، 40 مقاله به مرحله نهايي راه يافته و در 3 جلد چاپ خواهد شد.
 
وي همچنين با بيان اينكه آيين افتتاح اين كنگره با حضور حضرت آيت‌الله صافي گلپايگاني برگزار خواهد شد، از آيت‌الله جوادي آملي براي حضور و سخنراني در آيين اين اختتاميه دعوت كرد.
 
گفتني است كنگره علمي آخوند خراساني 23 و 24 آذرماه به همت دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم برگزار خواهد شد.
 
آخوند ملا محمدكاظم خراساني، معروف به آخوند خراساني، در سال 1255 قمري در مشهد متولد شد و پس از تحصيلات مقدماتي در 22 سالگي، در سال 1277 قمري به تهران رفت و در نزد اساتيد آن زمان به فراگيري درس حكمت پرداخت و پس از يك سال و نيم، در ذيحجه 1278 براي تكميل تحصيلات در فقه و اصول به نجف رفت.
 
آخوند در نجف از شاگردان حاج ميرزا محمدحسن شيرازي بود و پس از اين كه ميرزاي شيرازي به سامرا رفت، خودش در نجف ماند و مشغول به تدريس شد و از مدرسين عالي فقه و اصول گرديد.
 
آيت‌الله سيد ابوالحسن اصفهاني، آيت‌الله حاج آقا حسين بروجردي و آيت‌الله حاج‌آقا حسين قمي، از جمله شاگردان وي بودند. مرحوم ميرزاي شيرازي، مقام علمي او را به طلاب گوشزد مي‌نمود و بعد از چندي خود او از مراجع تقليد گرديد.
 
به واسطه مساعي و فتواي او و چند نفر از علماي ديگر بود كه سلطنت استبدادي تبديل به مشروطيت شد. از تأليفات او «كفاية الاصول» مي‌باشد كه از كتاب‌هاي بسيار مهم در حوزه علميه است كه بسياري از علما شرح‌هاي مفصلي بر آن نوشته‌اند. ايشان در ذيحجه 1329 قمري در نجف درگذشت.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كليه حقوق اين سايت براي دبيرخانه كنگره بزرگداشت آخوند ملا محمد كاظم خراساني محفوظ مي باشد









Guest (PortalGuest)

كنگره آخوند خراساني
مجری سایت : شرکت سیگما