شنبه 8 ارديبهشت 1403  
منابع(كتاب)
كتاب هاي مستقل درباره آخوند خراساني -2


حيات سياسي، فرهنگي و اجتماعي آخوند خراساني؛ مجتهد عصر مشروطه
به كوشش: محسن دريابيگي
ناشر: انتشارات موسسه تحقيقات و توسعه علوم انساني
 تاريخ نشر: 1386
 مكان نشر: تهران

كساني كه نسبت به مشروطه داراي اطلاع زياد هستند نام دريابيگي را شنيده اند كه توسط آخوند خراساني در صفحات جنوبي ايران نصب مشروط و سپس عزل مطلق شد.
اما مولف اين كتاب قطور 648 صفحه اي كه آقاي دريابيگي باشد غير از آن دريابيگي است كه آخوند را اذيت كرد. كتاب مجموعه گفتارها و مصاحبه هاي ارزشمندي است كه به بيش از يك بار خواندن مي ارزد.در ابتدا هم نوشته اي از شيخ عبدالرضا كفايي امده كه قيمتي است. كسي كه سوالات كتاب را بخواند از وسعت اطلاعات اين مولف نسبت به اخوند اطلاع حاصل مي كند. اغلاط املايي كتاب كم نيست. شايد در حد صد و بيشتر. يك اجازه نامه نيامده است و صفحه اش خالي است. فهرست نامناسب و ضعيفي دارد. در جاهاي بسياري كه لازم به پاورقي نوشتن بوده اين كار انجام نشده. در مقدمه ي برخي مصاحبه ها ترجمه شخص نيامده است. البته اين اشكالات مربوط به چاپ اول است كه در اختيار بنده است. يكي از دوستانم چاپ دومش را برايم اورد (چ87) كه من هم به يكي ديگر از دوستانم هديه اش دادم.نمي دانم در چاپ غير اول اشكالات اصلاح شده يا نه.اگر درست در خاطرم باشد بهار سال88 بود كه تلفني با مولف كتاب صحبت مي كردم. اينگونه فهميدم كه كتاب بازنگري و اصلاح نشده.البته حس من اينگونه مي گفت و مطمئن نيستم.خلاصه يعني اينكه كتاب به بازنگري متني و مفهومي و املايي محتاج است. در عين حال يكي از بهترين كتابها پيرامون آخوند خراساني همين كتاب است و خواهد ماند.

وضع تهيه كتاب در بازار: يافتني است.

..........................................................................
ديدگاههاي سياسي آخوند خراساني و شاگردانش
ناشر: بي نا
تاريخ نشر: بي تا
 مكان نشر: Corum
 
دكتر! اكبر ثبوت را با آخوند خراساني و مشروطه پيوندي نه امروزي است. در سال 86 بود كه در خبرگزاري ها خبر از چاپ كتابي هزار صفحه اي توسط اكبر ثبوت در زمينه آخوند وشاگردانش داده بودند كه اجازه ي چاپ گرفته ولي بعدها وزارت ارشاد اجازه چاپ كتاب را گويي نداد. اما نسخه هاي كتاب بر روي سي دي دست بعضي ها رسيد. متن پلوكوپي شده كتاب را هم برخي جاها مي شد يافت. اين كتاب با مشخصات كذايي اش همان كتاب اكبر ثبوت است. همين الان اگر بخواهيد ، از اينترنت مي توانيد كتاب را دانلود كنيد. ثبوت مطالب اينجا را البته از حافظه خود بنابر شنيده هايش از شيخ آقا بزرگ طهراني نقل مي كند. بنده در تعداد زيادي از مطالب منقوله ايشان اشكال و سخن دارم ولي به هر حال ايشان مدعي اند كه اينها دفاعيات خود آخوند از مشروطه است. خلاصه اي از اين در اواخر كتاب آقاي دريابيگي امده و آقاي كديور هم در مقاله خود در كتاب"مجموعه مقالات همايش بررسي مباني فكري و اجتماعي ايران " استفاده برده و ارجاع داده.آقاي ثبوت با اينكه يك شخص محقق هستند ولي به طور كلي آثارشان شتر گربه اي است.

مواد لازم براي تهيه كتاب: يك عدد خط اينترنت ترجيحا پرسرعت+ اراده ي دانلود

..........................................................................
مجله الاصاله
 بمناسبه مرور مائه عام علي رحيل رائد الاصلاح و الدستور الامام الآخوند الخراساني 1329 - 1429هجري
ناشر: عراق- مطبعه الكوثر
 تاريخ نشر: 2008
 مكان نشر: نجف

چند سال قبل نامه اي براي آيت الله سيستاني نوشتم و درخواست برگزاري كنگره اخوند بمناسبت سده ي وفاتش را نمودم. هر چه گوش به زنگ بودم چيز خاصي در نجف و عراق اتفاق نيفتاد. فقط يك مجله به نام الاصاله يك شماره اش را به اخوند خراساني اختصاص داد.بمناسب گذشت يكصد سال از رحلت رهبر اصلاح و مشروطه امام آخوند خراساني.البته معلوم هم نيست اين بخاطر تذكر بنده بوده باشد. مجله بي ارزش و فاقد مطلع قابل اهميت است. حتي برخي مطالب كه به عنوان مطلب جديد الطبع منتشر شده قبلا  انتشار يافته و بي سوادي نويسندگان اين اشتباهات را آفريده است. ولي از اين جهت بايد به آنها مرحبا و احسنت و خه و به و درود فرستاد كه يك شماره از مجله شان را به نام اخوند مزين كرده اند و كفي لهم و لمجلتهم فخرا.(بنابر ذكر كتاب بود.ولي اين يكي مجله بود)

وضع تهيه مجله در ايران:گشتيم نبود نگرد نيست. مگر در برخي كتابخانه ها


..........................................................................
برگي از تاريخ معاصر( حيات الاسلام في احوال آية الملك العلام)
پيرامون شخصيت و نقش آخوند ملا محمد كاظم خراساني در نهضت مشروطيت
مولف: آقا نجفي قوچاني
 مصحح: ر.ع.شاكري
ناشر: هفت
 تاريخ نشر: 1377
 مكان نشر: تهران

شايد به همان مقداري كه آقا نجفي قوچاني عاشق آخوند خراساني است شيخ رمضان علي شاكري خراساني هم عاشق آقا نجفي قوچاني باشد. حدود يك ماه از رحلت آخوند خراساني نگذشته كه آقانجفي قوچاني رساله اي كوچك درباره ي آخوند و برخي تلگراف هاي سياسي اش مي نگارد و نامش را حيات الاسلام في احوال آيه الملك العلام مي نهد. البته قبلا بين آيه و الملك لفظ جلاله را اضافه نموده بود كه بعد ترجيح داد به همان دو صفت اكتفا كند. از لحاط قدمت اين رساله اهميت دارد.اين رساله را آقاي شاكري با نام برگي از تاريخ معاصر در تهران چاپ كرده و از لحاظ غلط هاي املايي و ويرايش و صفحه آرايي وضع افتضاحي دارد.اغلاط پاورقي هايي كه جناب شاكري اضافه كرده هم كم نيست. كتاب به يك اصلاح و تصحيح درست و حسابي و جداسازي متن تلگراف ها از قبل و بعدشان و نيز سند يابي تلگراف ها و نسخه شناسي شان احتياج مبرم دارد ولي از شاكري هم بايد ممنون بود كه اين اثر نفيس را به عالم مطبوعات هديه كرده. البته قبلا گفتيم كه عبدالحسين كفايي از نسخه خطي اين كتاب در "مرگي در نور" استفاده برده.


وضع كتاب در بازار: ما كه ده سال پيش به سادگي آن را تهيه كرديم.شما را نمي دانم.

..........................................................................
عذر بدتر از گناه
مولف: آقانجفي قوچاني
مخطوط

تاليف سيد محمد حسن قوچاني مشهور به آقا نجفي قوچاني. چون اين رساله در زمان حيات مرحوم آخوند نوشته شده و تحليلي از مواضع ضد مشروطه خواهان است ارزش زيادي بايد داشته باشد.از نام كتاب پيداست كه ناظر به رد اشكالات مشروعه خواهان و مستبدان و عذر بدتر از گناهاشان در عدم تبعيت از آخوند و مشروطه است. با اينكه بنده سعي مي كنم در زمينه كتاب، انساني به روز باشم ولي نشنيده ام اين كتاب چاپ شده باشد.از همينجا آرزو مي كنم كه آقاي شاكري موفق به چاپ اين اثر نفيس شود.والسلام

وضع تهيه كتاب: يافت مي نشود جسته ايم ما !!!

........................................
{كتب و رسالات ديگري هم براي معرفي وجود دارند كه فعلا ضرورتي بر معرفي نيست مانند يك كتاب كه در مورد آخوند و تا حدودي به سبك لاله زاري چاپ شده و به معرفي كردن نمي ارزد. عكس روي جلدش هم به نظر بنده نامناسب است ولي نويسنده ي محترمه اش خير ببيند ان شاء الله)

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كليه حقوق اين سايت براي دبيرخانه كنگره بزرگداشت آخوند ملا محمد كاظم خراساني محفوظ مي باشد









Guest (PortalGuest)

كنگره آخوند خراساني
مجری سایت : شرکت سیگما