شنبه 8 ارديبهشت 1403  
منابع(كتاب)
كتاب هاي مستقل درباره آخوند خراساني - 1

المصلح المجاهد الشيخ محمدكاظم الخراساني
مولف: عبدالرحيم محمدعلي
ناشر: عراق-نجف-النعمان 
تاريخ نشر: 1972 ميلادي

تنها كتاب عربي مبسوط كه در مورد محقق خراساني نگاشته شده و علي رغم تلاش ها و زحمات قابل تقدير نويسنده، داراي اغلاط فراوان بخصوص در ذكر اعلام است. در جنبه سياسيات آخوند و مشروطه هم كما و كيفا ضعيف عمل نموده در عين حال كتابي قابل رجوع است و اگر يك حروف چيني جديد و تصحيح مبسوط از آن صورت گيرد چه بسا فقدان يك كتاب عربي معتبر در زمينه خراساني پژوهي را جبران كند.حالش نسبت به"مرگي در نور"كفايي حال تدبيج است.

وضع كتاب در بازار: تقريبا ناياب است.

..........................................................................
مرگي در نور: زندگاني آخوند خراساني صاحب كفايه
مولف: عبدالحسين مجيد كفائي
ناشر: تهران-كتابفروشي زوار
 تاريخ نشر: 1359 ش


چنانكه از لقب "كفايي" بر مي آيد نويسنده از خاندان آخوند خراساني است.نوه دختري ميرزا احمد كفايي خراساني وهمشيره زاده و در عين حال پسر عموزاده ي جناب شيخ عبدالرضا كفايي است.قبل از انقلاب رييس اداره پنجم وزارت امور خارجه بود و بعد از انقلاب بازنشست شده و بعدها به كانادا رفت.(دريابيگي.ص109). كتاب وي مشهورترين كتاب فارسي تاليف شده در زمينه آخوند شناسي است. ضمن تقدير از زحماتش بايد گفت كه از نقل مطالب ضعيف السند در اين كتاب ابائي نداشته و در تحليلات سياسي هم ناقص و بعضا غلط بيان مطلب نموده است.از محاسن كتاب سادگي بيان و نوشتار آن است. در عين حال اگر بنده نقشي در انتشارات زوار تهران داشتم اين كتاب را تصحيح كرده و با اضافات راهگشا تجديد طبع مي كردم.يك خصوصيت اين كتاب اين است كه از يكي از نوشته هاي مخطوط آقانجفي قوچاني( صاحب سياحت شرق و از تلاميذ مرحوم اخوند) استفاده ها برده كه اين رساله مخطوط همان "حيات الاسلام" نجفي قوچاني است كه بعدها چاپ شد و گزارش آن خواهد آمد.

وضع كتاب در بازار: بسيار كم ياب است.


..........................................................................
با پيشگامان آزادي
 زندگي نامه انديشه ها و مبارزات آخوند محمد كاظم خراساني
مولف: گروه پژوهشي هاي تاريخي شركت انتشارات قلم
ناشر: قلم
 تاريخ نشر: 1382
مكان نشر: تهران

كتابي كوچك و به قطع پالتويي در 100 صفحه كه يك شماره از مجموعه با پيشگامان آزادي است و به حق شخص شخيصي را براي مجموعه آزاديخواهان معاصر برگزيده اند. اما كتاب، يك كتاب در حد همگاني است و تحقيقات خيلي قابل اعتنايي ندارد. ولي ارجاعتش و نقل از منابع مختلفش خوب است.برخي اشتباهات هم در روزشمار و متن كتاب آمده كه قاعدتا در چاپ دوم بايد رفع شود.شكر الله مساعيهم

وضع كتاب در بازار: در تهران به راحتي قابل خريد است.

..........................................................................
ديدار با ابرار - آخوند خراساني
مولف: محمد رضا سماك اماني
ناشر: سازمان تبليغات اسلامي
 تاريخ نشر: 1373ش
مكان نشر: تهران

از مجموعه چند ده جلدي ديدار با ابرار(كه طرحش بعدها متوقف و تبديل به"گلشن ابرار" شد) يك شماره به آخوند خراساني اختصاص يافته است. علي رغم حجم كم اين كتاب، مطالبش از جامعيتي نسبي برخوردار بوده و برخي مدخل ها نشان از تتبع مولف دارد. متن اين كتاب بر روي اينترنت قابل دستيابي است.

وضع كتاب در بازار نشر: قابل تهيه است.

 ..........................................................................
 سيناي دانش: ويژه نامه آيت الله آخوند خراساني
مولف: سيد مهدي مكي
ناشر: مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما
 تاريخ نشر: 1383
مكان نشر: قم
 
كتابي با قطع رقعي و در حجمي متوسط است كه توسط صدا و سيماي قم سفارش داده شده تا اگر روي كسي خواست فيلمي در مورد آخوند خراساني ساخته و فيلمنامه اي بنويسد از اين كتاب استفاده كند. در ابتداي كتاب از منقولات نوه ي آخوند- يعني شيخ عبدالرضا كفايي- بهره ها برده و همين از نقاط قوت كتاب است. به ندرت تحقيقات قابل توجه در اين كتاب پيدا مي شود و بعضا تحليل هاي آبكي و ماست مالي شده هم مشاهده مي شود. اما به نظر بنده پس از كتاب"آفتاب نيمه شب"بهترين كتاب متوسط در زمينه خراساني نگاري فعلا همين كتاب است.

وضع كتاب در بازار: كم ياب است.

..........................................................................
 سياست نامه خراساني
 قطعات سياسي در آثار آخوند ملامحمد كاظم خراساني
مولف: محسن كديور
 مصحح: ستاد بزرگداشت يكصدمين سالگرد مشروطيت
ناشر: انتشارات كوير
چاپ: دوم
 تاريخ نشر: 1387
مكان نشر: تهران

مقدمه اي است از روحاني در حال حاضر خارج نشين شيخ محسن كديور، بر كتاب "مكتب خراساني" وي. در واقع يك كتاب تاليفي نيست بلكه كتابي جمع آوري شده است. يعني گزيده هايي از برخي نظريات فقهي اصولي محقق خراساني به همراه انبوهي از تلگراف هاي سياسي و غيره.
 اگر از اصرار و پافشاري كديور بر برخي مباحث چشم پوشي كنيم و از برخي پاورقي هاي متعصبانه و غيرمحققانه نيز اغماض نماييم از اين حيث كه تا به حال كاملترين مجموعه تلگراف هاي آخوند خراساني در اين كتاب 382 صفحه اي(به قطع وزيري) امده بايد آن را ستايش كنيم.البته برخي اشتباهات تايپي و چند به هم ريختگي ترتيب نقل تلگراف ها در چاپ در اختيار بنده(چ2.سال 1387ش) وجود دارد. ختم الله عواقبنا خيرا.

وضع كتاب: تهيه كردنش كاري ندارد.

..........................................................................
مجموعه مقالات همايش بررسي مباني فكري و اجتماعي ايران
بزرگداشت آيت الله محمدكاظم خراساني تهران 1382
مصحح: ستاد بزرگداشت يكصدمين سالگرد مشروطيت
ناشر: موسسه تحقيقات و توسعه علوم انساني -دانشگاه تهران
 تاريخ نشر: 1384
 مكان نشر: تهران

اين كتاب اگر چه مستقلا به آخوند خراساني مربوط نيست ولي بمناسبت بزرگداشت وي جمع آوري شده .كتاب مجموعه چند سخنراني و چندين مقاله است كه در ارزش علمي متفاوتند. برخي بي ربط نسبت به آخوند خراساني(البته قرار هم نبوده همه مربوط باشد) و برخي هم ضعيف. بعضي نسبتا خوب و بعضي هم متعصبانه و مغرضانه. اغلاط تاريخي و  متني در كتاب كم نيست.در عين حال همين كه چند مقاله ناهمگون را به ياد آخوند خراساني به عنوان بزرگداشت جمع كرده اند الهي كه دستشان درد نكند.

وضع كتاب: از خيابان انقلاب تهران مي توانيد تهيه كنيد. در جاهاي ديگر اطلاع ندارم.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كليه حقوق اين سايت براي دبيرخانه كنگره بزرگداشت آخوند ملا محمد كاظم خراساني محفوظ مي باشد









Guest (PortalGuest)

كنگره آخوند خراساني
مجری سایت : شرکت سیگما