شنبه 8 ارديبهشت 1403  
سیاسی
سياست نامه خراساني
سياست نامه خراساني (قطعات سياسي در آثار آخوند ملامحمد كاظم خراساني)
 تدوين كننده محسن كديور
مكان چاپ: تهران
تاريخ چاپ: 1385
ناشر: كوير
تاريخ انتشار روي سايت: 31 مرداد 85
تعداد بازديدها: 1148
   
 
 
اين كتاب در صدد بررسي افكار سياسي آخوند خراساني از رهبران ديني جنبش مشروطه است. مولف علت  انجام كار خود را نبود كتابي در اين زمينه مي داند. از طرف ديگر به دليل آن كه آخوند به علت تاثير گذاري در مشروطه كتاب خاصي در اين زمينه ندارد، مدوّن سعي كرده است بعضي از افكار سياسي او را از آثار مختلف چاپي و مخطوط او جمع آوري كند. وي در اين راه بعضي از سخنان و كلمات آخوند خراساني را كه به سياست مربوط مي شود از آثار مختلف او جمع كرده و چاپ كرده است. در اصل مي توان گفت اين كتاب مجموعه رسائل است.
 به گفته كديور «مطالب فقهي اصولي اين مجموعه از ده كتاب منتشر شده كفايه الاصول، فوائد الاصول، درر الفوائد في الحاشيه علي الفرائد، حاشيه المكاسب، تكمله التبصره و حاشيه نخبه از آثار آخوند خراساني و كتاب منتشر نشده تقريرات القضاء آخوند به قلم فرزندش شيخ محمد آقا زاده و لوايح و تلگرافات آخوند از معتبرترين منابع دست اول از روزنامه و كتب منتشر در زمان حيات وي يا حداكثر دو سال پس از وفات او گردآوري شده است» (ص سي و س مقدمه)
كديور مطالب انتخاب شده از تقريرات قضاء آخوند خراساني را بدين گونه معرفي مي كند: «مفصل ترين مطلبي است كه از خراساني در باره مسأله انتصاب و ادله ولايت فقيه در دست است و براي نخستين بار در اين مجموعه چاپ مي شود.» (ص سي و هشت)
به هرحال رساله هاي چاپ شده در اين مجموعه بدين ترتيب است:
فوائد في دليل العقل
رساله في الاجتهاد و التقليد
قاعدتان فقهيان
المسائل المنتخبه من تكمله التبصره
مبحث الولايه في تعليقات المكاسب
مسئلتان في الوقف
تقريرات القضاء
منتخب فتاوي فارسي
اهم لوايح و تلگرافات
 
http://www.historylib.com
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كليه حقوق اين سايت براي دبيرخانه كنگره بزرگداشت آخوند ملا محمد كاظم خراساني محفوظ مي باشد









Guest (PortalGuest)

كنگره آخوند خراساني
مجری سایت : شرکت سیگما