728 x 90

رویدادهای آموزشی فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی استان قم


در کتابخانه‌های عمومی استان قم در هفته اول دی ماه چند رویداد آموزشی فرهنگی برگزار شد.

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، کارگاه‌های آموزشی فرهنگی به همراه نشست‌های کتاب خوان در کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد.دو کارگاه آموزشی پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر از سوی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم با حضور کتابداران برگزار شد.

کارشناس آموزش این دوره، وجود باورهای اعتقادی نادرست در حوزه مواد روان‌گردان و دیگر مواد اعتیاد‌آور و پائین بودن سطح آگاهی خانواده‌ها از پیامدهای منفی مصرف مواد مخدر بر روی سیستم دفاعی و عصبی بدن را، از علل گرایش افراد به اعتیاد عنوان کرد و افزود: نبود پیوند عاطفی در بین اعضاء خانواده و ارتباط با دوستان نامناسب نیز به روند رو به رشد آن کمک می کند. وی سپس تاکید کرد، آثار مخرب جسمی و روانی مواد مخدر صنعتی و روان گردان‌ها به مراتب بیشتر از مواد مخدر سنتی است چرا که مواد مخدر صنعتی اثر ترکیبی از توهم‌زایی و تحرک بخشی دارند که باعث بروز نوعی تشنج و حرکات غیرقابل کنترل و اثرات سوء و غیرارادی بر بدن می شود.

در این کارگاه، به آموزش کتابداران در سه بخش شناخت و راه مقابله با مواد مخدر، آسیب‌های مواد مخدر و نقش تربیت و روان‌شناسی در پیشگیری از اعتیاد و همچنین آشنایی با شکل و نحوه استفاده از انواع مواد مخدر سنتی، صنعتی و قرص‌های پیش ساز پرداخته شد و مطالبی پیرامون آثار کوتاه مدت و بلندمدت و عوارض آن‌ها برای فرد، خانواده و جامعه مطرح گردید.

همچنین طی یک ماه گذشته ۱۶ کتاب در برنامه صبحگاهی و شبانگاهی رادیو قم معرفی شد. حجت الاسلام والمسلمین امیرعطاء اله،مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم در گفتگو با برنامه شب چراغ قم به معرفی کتاب «قاف» پرداخت. همچنین در این برنامه کتاب‌های کتاب‌خوان ماه آذر «ترانه‌های نوازش»، «میرزا کوچک خان» و «به خواب شیرین بروید» معرفی شد. 

مسئول روابط عمومی این اداره نیز کتاب‌های «سبک زندگی در نهج البلاغ» نوشته دکتر مصطفی دلشاد؛ «درس‌هایی از امام: قناعت و ساده‌زیستی»؛ «نهم ربیع، جهالت‌ها و خسارت‌ها» نوشته مهدی مسائلی؛ «آنک آن یتیم نظر کرده» نوشته محمدرضا سرشار و کتاب «گزارش لحظه به لحظه از ولادت پیامبر (ص)» نوشته محمدرضا انصاری؛ «نام‌های ایرانی» نوشته پرفسور محمود حسابی؛ «فرهنگ منتخب نام‌های ایرانی و اسلامی» نوشته مهدی قربانی؛ «به سپیدی یک رویا» نوشته فاطمه؛ «روزی که آموس بیمار شد» نوشته فیلیپ سی. استید و «هوش هیجانی» نوشته دانیل گولمن معرفی کرد.

همچنین در کتابخانه امام صادق (ع) فرهنگیان نیز در نشست کانون ادبی اهل قلم با موضوع داستان‌نویسی به مربیگری مرضیه نفری، وسی در مورد نقش گفت و گو در داستان و رمان صحبت کرد.

نفری سپس به تبین شخصیت‌ها و  نوع شخصیت پردازی و همچنین معرفی مکان و زمان پرداخت.

در ادامه این نشست بخش‌هایی از کتاب «بلندی‌های بادگیر»، «مدار صفر درجه» و «قیدار» خوانده شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در نشست کتاب‌خوان ویژه کودک و نوجوان؛ کتاب‌های«درباره هنر(تئاتر)» نوشته نوریا روکا؛ «پیش از بستن چمدان» نوشته مینو کریم‌زاده کتاب «ایران در عصر باستان» نوشته: حسن پیرنیا؛ «الگوگیری از پیامبر اسلام» نوشته جمعی از نویسندگان؛ «مرجع کامل ویندوز ۷» نوشته آرمین ایمانی؛ «هفت‌خوان رستم» با تنظیم عباس احمدی؛ «جزیره اسرارآمیز» نوشته ژول ورن و کتاب «صد رهبر مشهور جهان» نوشته مایکل هارت معرفی شد.

در کارگاه های مشاوره تحصیلی که با همکاری پایگاه خدمات اجتماعی منطقه شهرقائم که در کتابخانه ریحانه النبی برقرار شد؛ فاطمه میرزایی کارشناس ارشد روانشناسی  در آغاز به تعریف استرس و اضطراب پرداخت و در رابطه با کنترل و مدیریت استرس در زمان امتحانات صحبت کرد. وی سپس تفاوت‌های دو مقوله استرس و اضطراب را تشریح نمود.

 یرزایی مهمترین عامل استرس و اضطراب را عدم برنامه‌ریزی منسجم عنوان کرد.

در نشست کتاب‌خوان این کتابخانه کتاب‌های «خمره» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی؛ «داوری شگفت انگیز جورج» نوشته‌ رولد دال؛ «هفتصد کیلومتر اسارت همراه با جنازه برادر» نوشته فرشته چتر عنبری؛ «راز سیب سرخ» نوشته محمدرضا یوسفی؛ «ترکش‌های ولگرد:برادران مزدور» نوشته داود امیریان؛ «حکایت‍نامه» نوشته‌ حسین معلم؛ «افسانه‌های شیرین: کارنامه اردشیر بابکان» نوشته محمدرضا یوسفی؛ «تئور و داستان‌های دیگر» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی؛ «به خاطر یک اسب» نوشته علیم حکمت و کتاب «مثل ها و قصه‌هایش: قصه‌های بهار» نوشته‌ مصطفی رحماندوست معرفی شد.

در کتابخانه علامه امینی نمایشی از نمایشنامه «جنگجویان کوچک» نوشته مهری ماهوتی از سوی اعضاء اجرا شد.

در کارگاه قصه‌گویی این کتابخانه نیز مادرانِ اعضا قصه‌ «بز زنگوله‌پا» را خواندند و مسئول بخش کودک و نوجوان کتابخانه هم قصه «اژدها و آتش‌دهانش» برگرفته از کتاب «قصه‌های دیروز بچه‌های امروز» نوشته‌ مصطفی رحماندوست و قصه‌های «بازی باد زمستانی» و «قوقول خان» نوشته مژگان شیخی را بازخوانی کرد. همچنین کلاس ساخت کاردستی اوریگامی برگزار شد.

کلاس های آموزشی و قصه گویی در کتابخانه ایثار برگزار شد. در کلاس کاردستی ندا کلهرنژاد مسئول کتابخانه مجموعه کتاب‌های «با هم بسازیم» نوشته لعیا عباس‌میرزایی را معرفی کرد. وی سپس چگونگی استفاده از خمیر و گل رس را به اعضاء آموزش داد.

در کلاس حفظ قرآن نیز، خدیجه‌سادات نورالدین‌زاده مسئول بخش کودک و نوجوان به آموزش سوره «والعصر» به همراه معانی آن از طریق نقاشی و رنگ آمیزی پرداخت. وی همچنین از کتاب «در زمستان» برای کودکان قصه گویی کرد و در ادامه اشعاری از کتاب «ترانه های ایمنی» مصطفی رحماندوست را با حضور علاقمندان همخوانی کرد.

در برنامه دیگری در کارگاه داستان نویسی، در رابطه با نحوه شروع داستان و ایجاد کشش در مخاطب نکات آموزشی و کاربردی بیان شد. ودر خصوص نقشه یا طرح اولیه داستان و دقت در جزیئات بحث و گفتگو به عمل آمد.

معرفی و بررسی آثار سعید عاکف در نشست کانون ادبی صبح اشراق در بخش نابینایان کتابخانه آیت االله خامنه ای برگزار شد. کتاب «خاک‌های نرم کوشک» نوشته سعید عاکف در بخش نابینایان این کتابخانه باحضور شماری از روشندلان مورد نقد و بررسی قرار گرفت. 

 همچنین دو اثر دیگر عاکف با عنوان «جای خالی خاکریز» و «حکایت زمستان» معرفی شد.

منبع : لیزنا

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما