728 x 90

دکتر آقاجانی: اسلام‌خواهی، بنیادی‌ترین هدف انقلاب اسلامی

  • 1399/11/12 يكشنبه
روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

حجت‌الاسلام و المسلمین آقاجانی در مصاحبه با روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع) به مناسبت دهه مبارک فجر، ضمن تبریک این ایام به رهبر عظیم‌الشأن انقلاب، مردم شریف ایران و همه علاقه‌مندان به انقلاب اسلامی به طرح نکاتی پیرامون انقلاب اسلامی ایران  پرداخت. 
حجت‌الاسلام و المسلمین آقاجانی در خصوص شناخت انقلاب اسلامی گفت: برای شناخت پدیده انقلاب اسلامی باید نسبت به اهداف، رویکردهای اتخاذ شده برای نیل به اهداف، عاملان و کنشگران و همچنین دشمنان و مخالفان آن آگاهی کسب کرد که متأسفانه در هر چهار مورد با آسیب‌هایی مواجه شدیم. انقلاب اسلامی اهداف مشخصی داشته است، اما تحریف‌ها و تبیین‌های غلط از اهداف انقلاب نیز وجود دارد. رویکردهای انقلاب اسلامی در منابع معتبر تاریخی آمده است اما با این حال در آن تحریف صورت گرفته است. در باب کنشگران و همچنین مخالفان انقلاب اسلامی نیز با تفسیرهای غلط مواجه هستیم. بنابراین با توجه به این تفسیرهای غلط و انحرافی بازنگری و شناخت نسبت به گذشته ضروری به نظر می‌رسد. 
آقاجانی پاسخ‌گویی به نیاز تاریخی اسلام‌خواهی را از اهداف انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: غیر از آن مقطع کوتاه صدر اسلام در زمان حکومت رسول خدا (ص) و امیرالمؤمنین (ع) چیزی به نام اسلام حقیقی که مبتنی بر حیات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی مردم باشد وجود نداشت، بلکه فقط اسلام در بعد فردی وجود داشت. هرچه به زمان معاصر نزدیک می‌شویم به‌ویژه هنگامی که غرب به دنیای اسلام حمله کرد، اسلام بیشتر در حاشیه قرار گرفت و به اسلام فردی تبدیل شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم در ادامه به زمینه‌های شکل‌گیری اسلام‌خواهی در ایران اشاره کرد و اولین زمینه اسلام‌خواهی را اسلام‌ستیزی حاکمان مستبد در طول تاریخ و در حاشیه بودن اسلام دانست. وی در این خصوص افزود: دومین زمینه اسلام‌خواهی این بود که ملت ما و دنیای اسلام به دلیل وجود طواغیت و استبداد داخلی در همه زمینه‌ها دچار عقب‌ماندگی شد. سومین زمینه اسلام‌خواهی وابستگی حکومت‌ها بود. حکومت‌ها به توانمندی‌های درون خود مراجعه نمی‌کردند بلکه حل مسئله را در نگاه به بیرون دنبال می‌کردند. دیگر زمینه اسلام‌خواهی مردم ظلم و ستمی بود که در طول تاریخ در دنیای اسلام و در جامعه ما وجود داشت. این چهار زمینه در یک شعار تجلی و نمود پیدا کرد. بنابراین بنیادی‌ترین هدف انقلاب اسلامی اسلام‌خواهی است که امام از آن به اسلام ناب محمدی تعبیر کرد. در مقابل اسلام ناب محمدی اسلام آمریکایی قرار دارد که دین را تنها در حوزه فردی تفسیر می‌کند. 
آقاجانی در پایان یادآور شد: امام راحل بر این باور بود که انقلاب اسلامی برای این صورت گرفته است که تمامی احکام شریعت و اسلام محقق شود. بنابراین اسلام‌خواهی انقلاب اسلامی معنای خاص خود را دارد و این به ما اجازه می‌دهد که فرآیند کشورداری را در عرصه‌های مختلف بر روی تابلویی که اسلام ترسیم کرده است پیش ببریم. از دل اسلام‌خواهی قانون‌گرایی، مردم‌خواهی و عدالت بیرون می‌آید و اگر اسلام را مبنا قرار دهیم بسیاری از مشکلات حل می‌شوند. 

 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما