يكشنبه 16 ارديبهشت 1403  
چکیده مقالات
زندگي و شخصيتعلمي و عملي آخوند خراساني/حسين سعادتفر
آخوند ملا محمّد كاظم خراساني از بزرگترين فقيهان و اصوليون شيعه است كه علاوه بر شخصيت والاي علمي و عملي، از موثرترين چهره هاي تاثير گذار در نهضت مشروطيت بوده است. زندگي اين عالم بزرگوار، به عنوان يك رهبر بزرگ ديني، الگويي براي همة پويندگان راه تقوا و فضيلت، هم در عرصة علم و دانش و هم در عرصة تقوي و دينداري و هم در عرصه هاي اجتماعي است.
در اين مقاله به بررسي بسيار كوتاهي از شخصيت علمي و عملي آخوند خراساني (رحمه الله عليه) مي پردازيم. در اين راستا، ابتدا به براي معرفي اجمالي شخصيت حقيقي ايشان به محورهايي همچون «ولادت»، « ازدواج» و «فرزندان آخوند خراساني» اشاره خواهد شد. سپس به سفر مهم و تاثيرگذار ايشان «از مشهد مقدس تا نجف اشرف» خواهيم پرداخت.
معرفي شخصيت علمي ايشان، دومين بخش مقاله را به خود اختصاص داده است. در اين بخش به سه محور عمده؛ يعني «اساتيد آخوند خراساني»، «تحصيل و تدريس» و «آثار علمي آخوند خراساني» اشاره شده است.
سومين بخش از مقاله مربوط است به نقش و عملكرد ايشان در عرصه سياست. در اين بخش به ارتباط ايشان با انقلاب مشروطه تحت عنوان «آخوند خراساني و مشروطيت» اشاره شده است.
در بخش پاياني مقاله نيز به دو محور ديگر؛ يعني اخلاقيات آخوند تحت عنوان «شمه اي از سجاياي اخلاقي و كرامات آخوند خراساني» و پايان زندگي ايشان تحت عنوان «غروب آفتاب زندگي آخوند خراساني» پرداخته شده است.
كلمات كليدي:آخوند خراساني كفايه الاصول ، نجف اشرف، مشروطيت.


[1]. دانشجوي كارشناسي ارشد فقه و مباني حقوق
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كليه حقوق اين سايت براي دبيرخانه كنگره بزرگداشت آخوند ملا محمد كاظم خراساني محفوظ مي باشد









Guest (PortalGuest)

كنگره آخوند خراساني
مجری سایت : شرکت سیگما