728 x 90

برگزاری جلسه دفاعیه رساله دکتری آقای ابراهیم توبه یانی

عنوان رساله: عناصر مقوم هویت ایرانی در بستر تاریخ؛‌ ارائه یک الگو

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع) جلسه دفاعیه رساله جناب آقای ابراهیم توبه یانی مورخ ۹۶/6/23 با عنوان عناصر مقوم هویت ایرانی در بستر تاریخ؛‌ ارائه یک الگو در اتاق دفاعیه دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار گردید. متن چکیده دفاعیه به شرح ذیل می باشد.

چکیده

امروزه یکی از سیاست‌های کلان جهانی، کوچک کردن جهان و باصطلاح تبدیل کردن آن به دهکده جهانی است. این سیاست علی‌رغم اینکه در ظاهر امر، ممکن است چندان ناموجه به نظر نرسد، اما در پس آن اهداف و اغراضی قرار گرفته که تلاش دارد همه حساسیت‌های اعتقادی، فرهنگی، ملی و تاریخی ملت‌ها را از بین برده و آنان را در قبال هر تغییر و تحولی منفعل و عاری از هر پیشینه و پشتوانه‌ای قرار دهد. به روایتی دیگر جهانی سازی تلاش می‌کند تا انسان‌ها را مخصوصاً در کشورهای ضعیف به افرادی بی هویت و بی ریشه مبدل گرداند. بنابراین شناسایی پیشینه هر ملت و عناصر و مؤلفه‌هایی که می‌تواند او را در برابر این موج حفظ نماید، به خصوص برای ملت‌های تاریخی مانند ایران یک ضرورت اجتناب ناپذیر می‌نماید.
از این‌رو در این رساله سعی شده است مهم‌ترین عناصری که در حیات تاریخی ایرانیان، از تداوم و استمرار برخوردار بوده، در حفظ آنان به عنوان یک ملت نقش آفرین بوده و از این پس نیز می‌توانند این نقش را داشته باشند مورد بررسی و مطالعه قرار گیرند.
این بررسی به شناسایی و  انتخاب سه عنصر دین، زبان و سرزمین رهنمون شده که تلاش شده است هر یک از این عناصر در سه دوره تاریخی ایران که می‌توان آنها را نقاط عطف حیات تاریخی ایران در نظر گرفت، یعنی دوره باستان یا پیش از اسلام، دوره ورود اسلام و دوره صفویه تجزیه و تحلیل و نقش آفرینی آنها مورد اشاره قرار گیرد.
 
واژگان کلیدی: هویت، حیات تاریخی، ملت، دین، زبان، سرزمین، صفویه.
 
دانشجو: ابراهیم توبه یانی
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما