728 x 90
دیدار با شیخ جعفر مهاجر
مدیر مرکز مطالعات و پژوهش بهاءالدین عاملی لبنان مطرح کرد: جمهوری اسلامی فقه را به صورت نهادی به تکامل و پویایی رسانده است مدیر مرکز مطالعات و پژوهش بهاءالدین عاملی لبنان در جریان دیدار با هیئت اعزامی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: مکتب کنونی فقه در جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر فرد و رجوع صرف به منابع مکتوب نیست بلکه جمهوری اسلامی در حال حاضر فقه را به صورت نهادی به تکامل و پویایی رسانده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، با همراهی و هماهنگی حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدرضا مرتضوی سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، هیئت اعزامی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با شیخ جعفر مهاجر، مدیر مرکز مطالعات و پژوهش بهاءالدین عاملی دیدار و گفتگو کرد.

سید محمدرضا مرتضوی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ابتدای جلسه ضمن تشکر از شیخ مهاجر به تشریح زمینه‌های همکاری و همگرایی مجموعه‌های فعال قم و بعلبک پرداخت.

در این دیدار شیخ جعفر مهاجر با تاکید بر جایگاه ویژه و فقه پویای قم، اظهار داشت: مکتب فقهی شیعه به ترتیب پنج مرحله، شامل مکتب قم، بغداد، حله، جبل عامل و نجف را پشت سر گذاشته است. مکتب قم به جمع‌آوری و تدوین احادیث و روایات اهتمام ورزیده است. مکتب بغداد مکتب تأسیس فقه شیعه بوده است. مکتب حله مکتب تطویر و رشد فقه و مکتب جبل عامل مکتب اعمال و پیاده‌سازی فقه شیعه توسط شهید اول به حساب می آید. هم اکنون فقه بار دیگر به سرمنشأ اول خود یعنی قم بازگشته است اما با رویکردی متفاوت که با مراحل گذشته خود کاملاً متفاوت است.

وی در ادامه گفت: مکتب کنونی فقه در جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر فرد و رجوع صرف به منابع مکتوب نیست بلکه جمهوری اسلامی در حال حاضر فقه را به صورت نهادی به تکامل و پویایی رسانده است و هر مسئله و موضوعی در مجلس شورای اسلامی و با مشورت و موضوع شناسی متخصصان مورد بررسی قرار می گیرد، آن گاه توسط اعضا نخبه شورای نگهبان و همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام با عقل جمعی و به صورت نهادی مورد بررسی و تایید و تقنین قرار می‌گیرد.

مدیر مرکز بهاءالدین عاملی با اشاره به این‌که این دوره مرحله جدیدی برای فقه امامی است که به صورت نهادی و سیستماتیک انجام می‌پذیرد، تصریح کرد: آنچه خروجی نظام جمهوری اسلامی با نظارت ولی فقيه باشد حکم فقهی بوده و با فقه فردی که مبتنی بر صرف مراجعه به نصوص و منابع فقهی است متفاوت است.

وی با خطاب قرار دادن دانشجویان و طلاب حاضر در جلسه از آنها خواست که شجاع باشند و از این فرصت تاریخی به دست آمده حداکثر استفاده را ببرند تا مسیر اعتلای تفکر و فقه شیعه محقق شود.  

 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما