728 x 90
نشست بررسی ابعاد اجتماعی شخصیت سردار سلیمانی
بررسی ابعاد اجتماعی شخصیت قهرمان بدون مرز

سومین نشست هم‌اندیشی اصحاب علوم اجتماعی اسلامی در باب جهان مقاومت پس از شهادت سردار سلیمانی در دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار شد.

در ابتدای این نشست، احمد اولیایی ضمن اشاره به جایگاه رفیع سردار سلیمانی گفت: اهل قلم باید شخصیت بین‌المللی سردار سلیمانی را به همه بشناسانند و در مورد ایشان روشنگری کنند. وی در ادامه صحبت‌های خود،کتاب «عقل سرخ» را به حضار معرفی کرد.

خانم پاشاپور، خواهر شهید اصغر پاشاپور ضمن تبریک ایام ولادت حضرت زهرا گفت: مقاومت اسلامی یعنی مقاومت سازمان‌ها، افراد و انسان‌ها برای هدفی پاک که در سطح منطقه تبلور یافته است؛ مقاومتی که اکنون ما دورنمایی از آن را در اختیار داریم و تصویر مشخصی از آن به ما نرسیده است، این را می‌توان به علت کم‌کاری رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها دانست.

خانم پاشاپور ادامه داد: شاید عرصه خدمت سردار بزرگی چون حاج قاسم را نمی‌توان به درستی شناخت؛ او عرصه خدماتی‌اش محدود به یک جا نبود و مرزهای جغرافیایی، از شهادت دادن به عرصه فعالیت او الکن هستند، فتح الفتوح حاج قاسم، محدود به کشورهای منطقه نبود، بلکه پیروزی او فتح قلب‌ها است.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام نامخواه گفت: حاج قاسم واجد اندیشه‌های عمیقی است که در نوشته‌ها و گفته‌های ایشان مشخص است. اولین و مهم‌ترین ویژگی، توجه ویژه ایشان به انسان است؛ او می‌گوید ما برای انسان می‌جنگیم. ویژگی دوم او سفر است؛ در ادبیات عرفانی سفر هم آفاقی است و هم انفسی، حاج قاسم به عنوان فردی که دائم در سفر بود، از قیدها رها شده و از کثرت به وحدت سیر کرد؛ به همین خاطر از قید جغرافیایی رهایی یافته بود. ویژگی سوم او مرگ بود؛ او با مرگش قیود هستی را هم کم رنگ کرده است.

حجت الاسلام غفاری‌فر؛ عضو انجمن مطالعات اجتماعی به این موضوع پرداخت که شهادت سلیمانی زمینه جهانی شدن انسان انقلابی را فراهم می‌کند و ادامه داد: ما نیازمند دو چیز هستیم؛ ایجاد فرصت و استفاده از آن. هرگاه حادثه‌ای رخ می‌دهد، ما زمین‌گیر می‌شویم ولی رهبران انقلاب به خوبی از این‌ فرصت‌ها استفاده کردند.

حسین پرکان دکترای مدیریت راهبردی، به  عواملی که فردی ایرانی را تبدیل به الگویی مدیریتی و کاریزماتیک برای جهانیان کرده است، اشاره کرد و افزود: یکی از این عوامل شایسته‌سالاری است. در واقع سردار سلیمانی با شایستگی خاص خود به سپاه قدس اعتبار بخشید.

در ادامه نشست مدیر برنامه، بودجه و ارزیابی دفتر تبلیغات اسلامی به دیگر عوامل و ویژگی‌های اعتباربخشی فرد به جایگاه مدیریتی اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از این ویژگی‌ها، عاملیت و خادمیت است؛ یعنی فرد، مسئله و منافع سازمان و حکومت را بر منافع شخصی خود مقدم بدارد. در پدیده سردار سلیمانی، عنصر خادمیت به وضوح مشاهده می‌شود و باید از این شخص یک متد و روش استخراج شود.

وی با اشاره به ولایت پذیر بودن سردار افزود: این ولایت پذیریِ سیستمی و شخصی به دست وی در سپاه قدس نهادینه شده است. یکی دیگر از عوامل موفقیت سردار سلیمانی، تمرکز در حوزه مسائل نظامی بود که وی را تبدیل بعه فردی خبره در این حوزه نمود.

وحید سهیلی به واکاوی ایام الله از منظر فلسفه تاریخ پرداخت و توضیح داد: در خطبه نماز جمعه مقام معظم رهبری چند کلیدواژه مشاهده می‌شود که یکی از آن‌ها مفهوم ایام الله است. تاریخ از منظر عرفان اسلامی، نمودی از حق هست و خداوند تجلی می‌کند.  این تجلی، مظاهری دارد و این مظاهر به انسان و کارهای انسانی تبدیل می‌شود.

وی افزود: خداوند به جوامع اختیار داد تا خود را در هر یک از دو جریان که می‌خواهند قرار دهند؛ البته خداوند از جبهه حق دفاع می‌کند؛ زیرا حکم کلی فلسفه تاریخ برای پیاده شدن اسم تام الله است، یعنی دست غیبی در موقِف تاریخی می‌آید و می‌خواهد تاریخ را روی ریل اصلی‌اش قرار دهد؛ این یوم الله است.

خانم فریبا علاسوند؛ ارائه دهنده دیگر این نشست، اضلاع دین‌داری انقلابی را ایمان و سه طرف مخالفش یعنی شرک، کفر و نفاق دانست و ادامه داد: همیشه بین حق و باطل درگیری وجود دارد و البته این درگیری‌ها از جانب شیطان پیش می‌آید که مانع سلوک حق می‌شود. شهید سلیمانی کسی بود که در راه سلوکش پیش رفت؛ جمع بین دین مناسکی و باطنی بود. او در راه تقربش به خداوند پیش ‌رفت و رمز و راز این سلوک موفق، با این موضوع پیوند می‌خورد که تنها معامله ایشان با خدا بود.

حجت الاسلام محمد رضا ضمیری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم، شخصیت کاریزمای سردار سلیمانی را مورد تحلیل قرار داد و گفت: رهبران قانونی ذیل قانون کار می‌کنند و درگیر مسائل بروکراسی می‌شوند. آنها عمدتاً در فرایندها گیر می‌کنند و به نتیجه مطلوب هم نمی‌رسند. اما رهبران کاریزما جاذبه‌های خاصی دارند که افراد مرید آن‌ها می‌شوند. رابطه زیردستان با آنها یک رابطه دلی است و چون و چرا ندارد. این از سر استبداد نیست؛ بلکه به علت دلدادگی است. شهید سلیمانی چنین شخصیتی بود.

در پایان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی؛ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، حجت‌الاسلام و المسلمین مریجی؛ ریاست دانشگاه باقرالعلوم (ع) و حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا از کتاب عقل سرخ رونمایی شد.

 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما