728 x 90

برگزاری نشست علمی تربیت اسلامی در سایه چالش‌های معاصر در دانشگاه باقرالعلوم(ع)/ بیت حضرت زهرا(س) الگویی مناسب برای تربیت نسل جوان

  • 1400/10/15 چهارشنبه
نشست علمی «تربیت اسلامی در سایه چالش‌های معاصر» به همت امور بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم(ع) و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به زبان عربی برگزار شد. 
نشست علمی «تربیت اسلامی در سایه چالش‌های معاصر» به همت امور بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم(ع) و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به زبان عربی برگزار شد. روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

نشست علمی «تربیت اسلامی در سایه چالش‌های معاصر» به همت امور بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم(ع) و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به زبان عربی برگزار شد. 


به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، نشست علمی تربیت اسلامی در سایه چالش‌های معاصر با حضور خانم دکتر لیندا طبوش، رئیس مرکز فرهنگ خانواده و تربیت لبنان در سالن اجتماعات علامه طباطبایی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به صورت حضوری و برخط برگزار شد.

لیندا طبوش در ابتدا ضمن اشاره به برجسته‌ترین چالش‌ها و تهدیدات در حوزه تعلیم و تربیت، گفت: متأسفانه ما هر آنچه خوب و بد است را با هم از غرب می‌گیریم و هیچ فیلتری برای دریافت اطلاعات و سبک زندگی غربی وجود ندارد. 

وی تأکید کرد: اساتید و دانشجویان نقش زیادی در این زمینه دارند و آن‌ها باید به موضوع نفوذ دشمن از طریق برنامه‌های درسی آگاه باشند. باید به سمت تدوین برنامه درسی تربیتی و معرفی الگو بپردازیم.  زندگی رهبران، مراجع و علمای دین از مصادیق این الگو هستند.

طبوش گفت: برای مقابله با هجمۀ فرهنگی غرب باید در زمینه‌های فکری، علمی، فرهنگی توانمند باشیم؛ عزت نفس خود را حفظ کنیم و نپنداریم که غرب از ما بهتر است. 

لیندا طبوش بیت حضرت زهرا(س) را الگویی مناسب برای تربیت نسل جوان برشمرد و ادامه داد: خروجی این بیت و به طور کلی این سبک زندگی شخصیت‌های ارزشمندی مانند امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) است که در تربیت نسل جوان قابل بهره‌برداری است. 

این استاد دانشگاه در ادامه تربیت اسلامی را خط مقدم مقابله با تهاجم غرب دانست و تحسین خانواده و جوانان، کنترل خانواده و توافق بین زن و شوهر را از جمله مهم‌ترین راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی غرب ارزیابی کرد. 

طبوش به فعالیت‌های علمی خویش در زمینه استخراج نکات و مفاهیم تربیتی از منابع روایی از جمله نهج البلاغه نیز اشاره کرد و گفت: خطبه فدکیه می‌تواند نکات ارزشمندی را در موضوعات گوناگون از جمله خانواده، عقیده و فکر درست، روانشناسی و عشق به ما بیاموزد. رساله حقوق امام سجاد(ع) نیز دربردانده نکات مفید و کاربردی پیرامون حقوق انسان‌ و مسائل تربیتی است. 

در پایان این نشست علمی، برخی از حاضران به طرح سؤالات خود از جمله چالش‌های تربیتی و استانداردهای عملی حضور کودکان در فضای مجازی، چگونگی ایجاد زمینه مناسب برای تربیت اسلامی  پرداختند که سخنران نشست به آنان پاسخ داد.


 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما