728 x 90

برگزاری نشست علمی با عنوان بصیرت سیاسی - اجتماعی، راهبردها و راهکارها

حجت الاسلام والمسلمین رهدار: فاصله گرفتن از مرجعیت و روحانیت اصیل ما را به انحراف می کشاند/ هرگاه از فرمایشات رهبری و امام فاصله گرفتیم سرمان به سنگ خورده است
حجت الاسلام والمسلمین رهدار: فاصله گرفتن از مرجعیت و روحانیت اصیل ما را به انحراف می کشاند/ هرگاه از فرمایشات رهبری و امام فاصله گرفتیم سرمان به سنگ خورده است روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

حجت الاسلام والمسلمین رهدار: فاصله گرفتن از مرجعیت و روحانیت اصیل ما را به انحراف می کشاند/ هرگاه از فرمایشات رهبری و امام فاصله گرفتیم سرمان به سنگ خورده است

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: هرگاه و به هر اندازه که از فرمایشات امام(ره) و رهبری که شاخص انقلاب هستند فاصله گرفتیم سرمان به سنگ خورده است؛
به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع) حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار در نشست تخصصی بصیرت افزایی سیاسی و اجتماعی، راهبردها و راهکار ها که در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد در سخنانی با بیان اینکه بیش از 10 سال است که حضرت آقا از سال 88 با این عنوان استفاده نکرده و همیشه بر روی موضوع فتنه تاکید داشتند، اظهار کرد: موضوع سال 88 همانگونه که رهبر معظم انقلاب بیان کردند ، درگیری فلسفه سیاسی نظام جمهوری اسلامی با فلسفه سیاسی غرب و درگیری در مقیاس تمدنی و در مقیاس فلسفه سیاسی  و فلسفه تاریخ بود.
وی با اشاره به نامگذاری یک دهه با عنوان دهه بصیرت، تصریح کرد: ما در دهه بصیرت بایستی  از شکست ها و پیروزی های گذشته صحبت کنیم واز برنامه دستیابی به چشم انداز ترسیم شده در مقابلمان سخن بگوییم.
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه این دانشگاه می تواند بستر مناسبی برای باز خوانی و باز نگری درس ها و عبرت هایی که بایستی از فتنه 88 گرفته شود، را فراهم سازد، افزود: از مظلومیت های انقلاب اسلامی این است که برخی افراد که در داخل حوزه و خارج حوزه ، هیچگاه سر سفره انقلاب نبودند و هیچگاه درسختی ها، پای نظام نبودند در فضای عادی قانون ها و ساختارها را تنظیم و معیارها را تعیین می کنند و هرگاه ما می خواهیم صحبت کنیم پیشاپیش انگ بی سوادی  و افراط را به ما می زنند.
وی با بیان اینکه دین یکی از بسترهایی است که در فتنه ها می توان از آن درس آموزی کرد، یادآور شد: دین گاهی اوقات  افق ها را به ما نشان می دهد و حتی در روایات اهل بیت (ع) نیز افق هایی که در زمان فتنه بایستی به سمت آن حرکت کنیم  و از منابع دینی برگرفته شده ، بیان شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تاریخ را یکی دیگر از بستر های مناسب برای درس آموزی در زمان فتنه عنوان کرد و گفت: در انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره)از بستر تاریخ معاصر ما برای تحقق انقلاب اسلامی درس هایی گرفت،امام(ره) تجربه مشروطه و ایجاد اختلاف بین علما را داشتند و در بستر مشروطه یاد گرفت و به ما یاد داد که نمی توانیم به سفارت خانه ها و رو شنفکرانی که گوش دل سپردن به دنیای غرب، اعتماد کنیم.
وی ادامه داد: ما در مواجهه با تاریخ یاد گرفتیم که هرگاه جریان ها از بستر روحانیت فاصله گرفتند به جریان انحرافی تبدیل شدند و هر جریانی که از جریان مرجعیت و روحانیت اصیل فاصله گرفت به جریان انحرافی تبدیل شدند.
حجت الاسلام والمسلمین رهدار با بیان اینکه عبرت ویژه ما این است که به هر اندازه که از فرمایشات امام (ره) و رهبری که شاخص انقلاب هستند فاصله گرفتیم سرمان به سنگ خورده است، تصریح کرد: در اواخر دهه 60 مقام معظم رهبری بحث تهاجم فرهنگی در ایران را مطرح فرمودند و یک دهه گذشت و حضرت آقا مجددا در سخنرانی خود فرمودند من بحث تهاجم فرهنگی را مطرح کردم ولی برخی آقایان کلمه تهاجم فرهنگی را از نظر تئوری تبیین کردن و درباره آن کتاب نوشتند و این در حالی بود که تهاجم تا درونی ترین لایه های زندگی ما نفوذ کرده و حتی سبک زندگی ما را هدف گرفته بود.
وی با بیان اینکه  ما باید توجه داشته باشیم که غرب، آمریکا و اسرائیل همیشه دشمن ما بوده و هستند و هیچگاه در طول تاریخ انقلاب اسلامی به نفع ما عمل نکرده اند ، تصریح کرد: ما به عنوان طلبه انقلابی بایستی در جمهوری اسلامی بازیگری کنیم و عبرت ها و درس هایی که در طول تاریخ از فتنه ها گرفتیم را برای مردم تبیین کنیم و این درس ها و عبرت ها را تجزیه و تحلیل کنیم و نقش روشنگری را ایفا کنیم.
 
حجت الاسلام والمسلمین شریعتمداری:
دشمنان همواره در کمین ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی هستند
استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی  گفت: امروز دشمنان با همه توان در کمین هستند تا از کوچکترین فرصت برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی استفاده کنند و فتنه 88 این درس را به ما داد که اگر دعواهای سیاسی و جناحی ما از حدی عبور کند می تواند بستر سو استفاده برای دشمنان را فراهم سازد تا آن ها از این دعواها برای ضربه زدن و براندازی نظام جمهوری اسلامی استفاده کنند.  
حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا شریعتمداری افزود: بصیرت یک مفهوم دینی دارد و دقیقا به همین معنایی که در ادبیات سیاسی ما بکار میرود و ریشه در روایات و آیات قرآن دارد.
 وی با بیان اینکه بصیرت معنایی عمیق تر، دقیقتر و بلندتر از راه و وسیله ای که در اختیار ما برای کسب علم و معرفت است را دارد، بیان کرد:  بصیرت چیزی است عمیق تر از دریافت هایی که از طریق حواس دریافت می کنیم، قرآن می فرماید ما باید عالم شویم و بعد به مرحله عقل برسیم.
استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی  با بیان اینکه پیشینه ها و گذشته ها را جلوی چشم آوردن و در ترسیم آینده آن ها  در نظر گرفتن یکی از نشانه های بصیرت است، افزود: اینکه انسان بدون حب و بغض تصمیم بگیرد یکی دیگر از نشانه های بصیرت خواهد بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در فقه دو کابرد برای فتنه در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: یکی از معانی فتنه درگیری و آشوب است یعنی یک جنگ که در آن همه چیز نمایان و بین یک جبهه داخلی و خارجی است و گاهی فتنه به این معنی بکار برده می شود که انسان چیزی را حق می پندارد که حق نیست و حق و باطل در هم امیخته می شود که انسان قادر به تشخیص حق و باطل نخواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمین شریعتمداری گفت: اتفاقاتی که در سال 88 افتاد فتنه بود، هم به معنی آشوب و اغتشاشات و هم آمیخته شدن حق و باطل و آنچه که انسان را در فتنه نجات می دهد همان بصیرت است یعنی انسان ها بیایند با فهم عمیق تر با مسائل روبرو شوند.
وی با بیان اینکه  آنچه که در فتنه 88 اتفاق افتاد، در کنار تلخی های فراوانی که داشت درس ها و دستآوردهایی نیز برای ما به همراه داشت ، اظهار کرد: یکی از مهمترین  درس هایی که ما از فتنه 88 می توانیم دریافت کنیم این که مراقب دعواهای داخلی و خانوادگی خود باشیم و اگر این دعوا ها را به خیابان ها و میان مردم بکشانیم همیشه کسانی هستند که از آن سو استفاده کنند.
استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی گفت: امروز دشمنان با همه توان در کمین هستند تا از کوچکترین فرصت برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی استفاده کنند و فتنه 88 این درس را به ما داد که اگر دعواهای سیاسی و جناحی ما از حدی عبور کند می تواند بستر سو استفاده برای دشمنان را فراهم سازد تا آن ها از این دعواها برای ضربه زدن و براندازی نظام جمهوری اسلامی استفاده کنند.  

 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما