728 x 90

تاثیر انقلاب اسلامی بر دانشگاه های کشور

مصاحبه با دکتر فیروجائی معاون پژوهش دانشگاه باقرالعلوم (ع)
مصاحبه با دکتر فیروجائی معاون پژوهش دانشگاه باقرالعلوم (ع)روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

مصاحبه با دکتر فیروجائی معاون پژوهش دانشگاه باقرالعلوم (ع)

مصاحبه با جناب آقای دکتر فیروزجایی بمناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع) مصاحبه با آقای دکتر فیروزجایی معاون پژوهش دانشگاه باقرالعلوم (ع) در تاریخ 18/11/96 برگزار گردید.

با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید. جناب آقای دکتر همانطور که مستحضر هستید این روزها سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیریم؛ در کنار این مراسم شایسته است یک سری نکات فرهنگی در جامعه و به طور خاص در مراکز علمی و فرهنگی از جمله دانشگاه‌ها مورد توجه باشد؛ یکی از این نکاتی که به نظر می‌رسد شایسته‌ی امعان نظر هست این است که به طور کلی انقلاب اسلامی از بدو شکل گیری و پیروزی تا کنون چه تاثیراتی را از حیث ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، علمی و اخلاقی در دانشگاه‌های کشور داشته است؟ با این مقدمه و با این سوال در خدمت حضرتعالی هستیم و استفاده می‌کنیم.

بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین و به نستعین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین. یاد و خاطره‌ی شهدای عزیز و امام شهدا در ایام مبارک دهه‌ی فجر گرامی باد، همینطور تسلیت عرض می‌کنیم ایام شهادت حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها را.

انقلاب اسلامی بر دانشگاه‌ها تاثیرات متنوعی گذاشته است، از حیث فرهنگی و اجتماعی اولا محیط دانشگاه و فضای دانشگاه انصافا متحول شد، خاطرم هست با یکی از اساتید دانشگاه در ضیافت افطاری در یکی از دانشگاه‌ها حضور داشتیم ایشان می‌فرمودند وضعیتی که شما الان در دانشگاه‌ها می‌بینید که عده‌ی قابل توجهی از دانشجویان روزه می‌گیرند و در مراسم نماز جماعت و افطاری و ضیافت افطار شرکت می‌کنند و آنچه که الان در مورد وضعیت حجاب اسلامی در بین دختران دانشجو مشاهده می‌کنیم دانشگاه را با وضعیتی که قبل از انقلاب داشتیم خیلی متفاوت کرده است؛ در قبل از انقلاب، دانشگاه‌ها به جای اینکه محل پژوهش علمی و تحصیل علم و شکوفایی علم باشد بیشتر به یک جور مانور تجمل تبدیل شده بود.

نکته دیگر اینکه حکومت سابق اجازه‌ی عرض اندام به جوانان متدین و متعهد نمی‌داد و آنها هم صرفا یکی از گروه‌ها بودند نه اینکه غلبه با اینها باشد ولی به برکت جمهوری اسلامی و خون شهدا و رهبری‌های حضرت امام، بعد از انقلاب محیط دانشگاه، محیط اسلامی شد، البته این به معنای  این نیست که صد در صد اسلامی شده باشد، متاسفانه مشکلات و کاستی‌هایی وجود دارد ولی وقتی وضعیت فعلی دانشگاه‌ها را با قبل از انقلاب مقایسه می‌کنیم واقعا فاصله از آسمان تا زمین است و این یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها می‌تواند باشد.

 از حیث سیاسی هم باز دانشگاهها بسیار متفاوت شدند؛  دانشجویان قبل از انقلاب فی‌الجمله  فعالیت‌های سیاسی داشتند ولی کم‌رنگ بود و عمدتا حالت زیر زمینی و مخفی داشت‌، دانشجویان که فعالیت‌های سیاسی بر ضد سلطنت و دستگاه شاه داشتند تحت تعقیب قرار می‌گرفتند و محدودیت داشتند و از تحصیل ممنوع می‌شدند. گرایش‌های دیگر هم اگر فعالیت‌هایی داشتند در راستای اصلاح و برطرف کردن عیوب تشکیلات نظام و این‌ها نبود ولی بعد از انقلا ب همانطور که در عرصه‌های مختلف آزادی‌هایی شکل گرفت در دانشگاه هم فعالیت‌های مختلف سیاسی شکل گرفت و جریانات سیاسی گوناگون احیانا صد در صد در مقابل هم، عمدتا در خدمت انقلاب و  نظام قرار داشتند گرچه ما آسیب‌هایی در این زمینه داشتیم و افراط‌ها و تفریطهایی می‌شود ولی وجود گرایش‌های سیاسی مختلف در بین دانشجویان و فعالیت‌هایی که نهاد‌ها و تشکیلات مختلف دانشجویی انجام می‌دهند نشان می‌دهد که دانشگاه از نظر سیاسی واقعا فعال شد و یکی از جریان های جدی که در کشور در مقام نقد، البته نقد روی هم رفته دلسوزانه، برای دولت‌های مختلف مشاهده می‌شود گروهایی هستند که در دانشگاها به پا خاستند خواه در مقام دفاع از دولت‌ها باشند خواه در مقام نقد و این وضعیت دانشگاها را  با قبل از انقلاب خیلی متفاوت کرده است.

از حیث علمی هم نظر به اینکه از یک سو این دانشجویان نظام و انقلاب را برآمده از رای مردم می‌دانند و از سوی دیگر زمینه را برای فعالیت‌های علمی فراهم می‌بینند روی هم رفته فعالیت‌های علمی که بعد  از انقلاب در د انشگاها صورت گرفته بسیار برجسته‌تر و چشم‌گیر‌تر از فعالیت‌هایی است که قبل از انقلاب بود . دستاورد‌هایی که در عرصه‌های علمی مختلف مانند عرصه هسته‌ای عرصه نانو‌تکنولوژی و عرصه هوا فضا و موارد گوناگون دیگر اتفاق افتاده واقعا بی‌نظیر است.  قبل از انقلاب  احساس خود باختگی و خودکم بینی پررنگ‌ بود ولی بعد از انقلاب می‌بینیم که همانجوری که امام فرمود که ما باید باور کنیم که می‌توانیم، شعار ما می‌توانیم در ذهن و ضمیر دانشجویان جا گرفته و قله‌های علم فتح شد و این از برکات انقلاب اسلامی است .


 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما