دوشنبه 17 ارديبهشت 1403  
اخبار همایش در سایت ها
عصر فارس/همايش نگاهي به انديشه سياسي آخوند خراساني


نكوداشت يكصدمين سال ارتحال آخوند خراساني، صبح امروز با حضور طلاب و اساتيد برجسته فقه و اصول حوزه علميه، در دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي برگزار شد.

به گزارش «اجتهاد» در ابتداي اين نشست، حجت‌الاسلام والمسلمين سعيد ضيائي‌فر با ارائه مقاله‌اي با عنوان « تاثير انديشه‌هاي كلامي بر علم اصول با تاكيد بر ديدگاه‌هاي آخوند خراساني» به نقش بي بديل مرحوم آخوند در بعد اصولي اشاره كرد.

معاون پژوهشي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، در اين همايش به بررسي ديدگاه‌هاي كلامي آخوند، تدوين مجدد علم اصول و مقابله آخوند با اخباريان پرداخت و گفت: مرحوم آخوند خراساني، از زمره كساني است كه به صورت عالمانه كتاب كفايه را تدوين نمود.

سپس حجت‌الاسلام ‌‌والمسلمين دكتر منصور ميراحمدي با ارائه مقاله‌اي با عنوان «انديشه سياسي آخوند» با اشاره به مولفه‌هاي اصلي انديشه فقهي سياسي آخوند خراساني اظهار داشت: هرگونه تأمل منسجم درباره امر سياسي «انديشه سياسي» است.

اين دكتراي علوم سياسي با بيان اينكه سازگاري ميان «ولايت فقيه» و «مشروطيت» است، اظهار‌داشت: آخوند خراساني به عنوان يك انديشمند اصولي و عقل گرا، در سنت عقلاني اجتهاد و در زمينه مشروطيت و تحولات آن، با پيوند اجتهاد و سياست، افكار و انديشه‌هاي خود درباره امر سياسي را در عرصه‌هايي چون «ولايت فقيه»، «مشروطيت»، «قانون و شريعت»، «آزادي و برابري» مطرح نموده است.

مديرگروه فقه سياسي پژوهشكده علوم و انديشه سياسي افزود: مرحوم آخوند ولايت فقيه را در امور حسبيه، از باب قدر متيقن مي‌پذيرد، اما دخالت وي را حداكثر در عرصه عمومي نه سياسي تجويز مي‌نمايد و اين ديدگاه زمينه پذيرش مشروطيت و مفاهيم مرتبط با آن را در انديشه سياسي وي فراهم ساخته است.

در ادامه اين نشست آيت‌الله محمد قاضي زاده به تبيين مكتب اصولي آخوند خراساني پرداخت و اظهار كرد: آخوند از برجستگي‌هاي كم نظيري چون تيزهوشي، فراست، حافظه قوي برخوردار بود و اشراف كاملي بر مسايل فقهي، اصولي، ادبي و كلامي داشت.

اين مدرس درس خارج فقه و اصول حوزه علميه مشهد بيان كرد: مرحوم آخوند در نوآوري‌هاي اصولي خود چه از لحاظ ادبي، اصولي و چه از جهات ديگر، آنچه كه مجموعه يك مكتب اصولي است، رقم زده است. آخوند در اكثر مسايل اصولي سعي كرده، مسايل را تحليل عقلي و فلسفي نمايد.

در پايان همايش نكوداشت يكصدمين سال ارتحال آخوند خراساني، حجت‌الاسلام والمسلمين ابولقاسم عليدوست به «روش شناسي اجتهادي آخوند خراساني» پرداخت و اظهاركرد: مرحوم آخوند خراساني بر قله زهد و ايثار ايستاده است و بدون ترديد ايشان يكي از معروفترين عالمان تاريخ اسلام در تدريس و شاگرد پروري است.

اين مدرس خارج فقه اصول حوزه علميه قم به تبيين اشتراكات و افتراقات آخوند خراساني و شيخ انصاري پرداخت و از نوآوري‌هاي پژوهشي آخوند در اصول فقه سخن گفت.

وي با بررسي ميراث اصولي آخوند خراساني، داشته‌ها و كاستي‌ها، افزود: مرحوم آخوند كاربزرگي را در علم اصول انجام داده است و امروز بايد اين روش ادامه پيدا كند تا نيازهاي جديد برطرف گردد.
گفتني است، مشروح سخنان اين اساتيد برجسته، به زودي در شبكه اجتهاد قرار خواهد گرفت.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كليه حقوق اين سايت براي دبيرخانه كنگره بزرگداشت آخوند ملا محمد كاظم خراساني محفوظ مي باشد









Guest (PortalGuest)

كنگره آخوند خراساني
مجری سایت : شرکت سیگما