دوشنبه 17 ارديبهشت 1403  
اخبار همایش در سایت ها
فارس/ضيائي فر
معاون علوم و فرهنگ اسلامي قم:
آخوند خراساني نقشي بي‌بديل در جنبش مشروطيت داشت

خبرگزاري فارس: معاون پژوهشي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي قم گفت: نقش مرحوم آخوند خراساني در جنبش مشروطيت نقشي بي‌بديل و غيرقابل انكار است.

خبرگزاري فارس: آخوند خراساني نقشي بي‌بديل در جنبش مشروطيت داشت

به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، حجت‌الاسلام سعيد ضيائي‌فر در مراسم يكصدمين سالگرد آخوند خراساني كه صبح جمعه در محل تالار همايش دفتر تبليغات اسلامي مشهد و با حضور جمعي از علما و روحانيون برگزار شد اظهار داشت: آخوند خراساني از عالمان برجسته‌اي است نقشي بي‌بديل در جنبش مشروطيت داشت.
وي تصريح كرد: مرحوم آخوند خراسان از جمله كساني است كه به صورت عالمانه و زيركانه كتابي اصولي تدوين مي كند كه اكثر مسائل او براساس دليل عقلي و سيره عقلايي است.
معاون پژوهشي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي با اشاره به مباني، روش اجتهادي و انديشه‌هاي سياسي آخوند خراساني خاطرنشان كرد: آخوند خراساني شخصيتي با جنبه‌هاي فقهي، اصولي، اجتماعي و سياسي است و نقش وي در جنبش مشروطيت نقشي بي‌بديل و غيرقابل انكار است.
ضيايي‌فر ادامه داد: آخوند خراساني در بررسي فلسفي و نگاه بيروني به علم اصول عالمانه وارد شده بود اما در حوزه‌هاي علميه ما آخوند خراساني به بعد اصولي‌اش شناخته شده و بعد علمي وي كمتر توجه شده است.
وي افزود: هنگامي كه منابع را از زمان سيد مرتضي تا زمان مرحوم علامه مرور مي‌كنيم، مشاهده خواهيم كرد كه نگاه اين عالمان، داراي جنبه‌هاي علمي و عقلي است، يعني در مباحث علمي خود به دلايل نقلي و عقلايي تمسك كرده‌اند.
ضيايي‌فر اظهار داشت: ويژگي برتر آخوند خراساني در اين نكته است كه در رد تفكر جاري اخباري‌ها تلاش كرد كه مسائل اصول را از طريق دليل عقلي و سيره عقلايي به اثبات برساند.
انتهاي پيام/خ20

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كليه حقوق اين سايت براي دبيرخانه كنگره بزرگداشت آخوند ملا محمد كاظم خراساني محفوظ مي باشد









Guest (PortalGuest)

كنگره آخوند خراساني
مجری سایت : شرکت سیگما