دوشنبه 17 ارديبهشت 1403  
اخبار همایش در سایت ها
ايرنا/مسعودي
كد خبر: 30657090          (2174079)            تاريخ انتشار : 19/08/1390 - 19:27

نكوداشت يكصدمين سالگرد ارتحال آخوند خراساني در مشهد برگزار شد

مشهد_ نكوداشت يكصدمين سالگرد ارتحال آخوند خراساني عصر پنجشنبه با حضور علما و اساتيد حوزه هاي علميه در مشهد برگزار شد.

نكوداشت يكصدمين سالگرد ارتحال آخوند خراساني در مشهد برگزار شد

رئيس دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي در اين مراسم گفت: در صد سال اخير اگر نگوييم جهان از نظر تحولات و رخدادها در وضعيت ويژه و شگرف قرار گرفته است دست كم مي توان گفت در موقعيتي غير قابل پيش بيني است كه جلوه بارز آن را در چالشهاي فزاينده اي مشاهده مي كنيم كه دين و دينداران را به مواجهه فرا خوانده است.

حجت الاسلام محمد مهدي مسعودي افزود: تهاجم گسترده ماديت بعد از رنسانس به باورهاي معنوي انسان، خداباوران را به اين واقعيت رهنمون ساخته كه تكيه و ايستايي بر روشهاي سنتي بدون بهره بردن از دستاوردهاي نوين دانشي و روشي دست مايه هاي دير پاي ايشان را مورد تهديد قرارمي دهد.

مسعودي با بيان اينكه عدم استفاده از روشها و دانشهاي نوين، اندوخته هاي گذشته را به گونه اي متزلزل مي سازد كه توان هم آوردي و مواجهه با شبهات نو پديد و روز افزون را نخواهند داشت اظهارداشت: در اين ميان در مواجهه دين و دينداران با تجربه هاي حس و ماده محور آنچه كه سهم بزرگي را براي مقابله با اين مهم به خود اختصاص داد، درك و دريافت عالمانه و هوشمندان عالمان دين از شرايط و مختصات زمانه خويش بوده است كه براين اساس جامعه ديني نجات و سلامت خود را در گرو پيروي از دين و اين عالمان مي دانند.

وي گفت: در اين عرصه روحانيت و عالمان انديشمند برجسته نهادي بودند كه متكلف تبيين نحوه صحيح دينداري در وحله نخست و نظارت بر شيوه دينداري مردم در وحله دوم و ارائه الگويي از دينداري در مرحله سوم گشتند.

مسعودي با بيان اينكه انتظار عام از عالمان و فقيهان آنگاه تشديد و توسعه مي يابد كه راهبري و حاكميت سياسي و اجتماعي نيز برعهده دينداران بوده و چهار چوب حكومت، سياست، فرهنگ و اقتصاد برپايه آموزه هاي ديني تعريف گردد افزود: در چنين شرايط و زمانه اي توقعات از عالمان و فقيهان امت به مراتب افزونتر از دوره اكتفاي ايشان به خلوتهاي ارزشمند و تاملات انديش ورزانه فردي مي باشد زيرا اين افراد معتمدترين انسانها هستند كه مردم دين، حيات مادي و معنوي خويش را حسب تشخيص و حكم ايشان تنظيم مي كنند.

وي گفت: ايشان از نظر مردم عام، نايبان به حق ائمه (ع) مي باشند كه به موازات اين باور عمومي انتظار از عالمان به عنوان درس آموختگان و پرورش يافتگان مكتب اهل بيت(ع) نيز فزوني يافته است، انتظاري كه مبتني بريك نظام نشانه دار تعريف شده است كه در كرسي تدريس، محراب عبادت و منبر تبليغ همواره جلوه مي كند.

به گفته وي براين اساس بازشناخت ابعاد و زواياي وجودي استوانه هاي وادي ديانت ،سياست، فلسفه، انديشه و عرفان و نيز ارتقاي سطح معرفت و بصيرت مردمان نسبت به اين نام آوران و عالمان ضرورتي است كه خرد بر آن تاكيد مي نمايد و احساس آن را تاييد مي كند.

وي تصريح كرد: تلاشهايي كه در راه معرفي اين عالمان انجام مي شود عامل استمرار همدلي و همراهي و همگامي با آرمانها و اهداف و آفاق تفكر بلند ايشان بوده و راه را براي فهم و بيان دين در عصري كه تمام اهل باطل با همه نحله ها و فرق خويش و رنگها و غيره به مبارزه با آن برخاسته اند، خواهند گشود كه در اين عرصه سعادت و افتخار استقامت در سنگر اسلام ناب موهبتي آسماني است كه تنها نصيب سنگرباناني مي شود كه به بصيرت و بينشي ژرف دست يافته باشند./2

7491 /664

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30657090
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كليه حقوق اين سايت براي دبيرخانه كنگره بزرگداشت آخوند ملا محمد كاظم خراساني محفوظ مي باشد









Guest (PortalGuest)

كنگره آخوند خراساني
مجری سایت : شرکت سیگما