دوشنبه 17 ارديبهشت 1403  
اخبار همایش در سایت ها
ايكنا/قاضي زاده
شنبه 21 آبان 1390 09:39:09             شماره‌ خبر :896707
مكتب اصولي آخوند خراساني معجوني است كه از همه علوم وام گرفته

گروه حوزه‌هاي علميه: مكتب آخوند معجوني است كه از همه علوم وام گرفته تا علم اصول محكم و متيقن را در اختيار بگذارد و بعضي نوآوري‌ها را در مسائل اصولي داشته است.

به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، آيت‌الله قاضي‌زاده، از اساتيد درس خارج حوزه علميه مشهد مقدس، در همايش «بررسي مباني، روش اجتهادي و انديشه سياسي آخوند خراساني» به مكتب اصولي آخوند خراساني اشاره كرد و گفت: مرحوم آخوند خراساني شخصيت برجسته و كم‌نظير و داراي ابعاد مختلفي بود و اشراف خاصي به مسائل فقهي و اصولي شيعه و سني داشت.

مدرس سطوح عالي حوزه علميه مشهد با بيان اينكه مرحوم آخوند در نگارش، شخصيت بي‌نظير، و هنرمند چيره دستي بود، اظهار كرد: تمام اصولش از اول تا آخر با نظام و نسخ خاص و با آهنگ ويژه و با عبارات و جملات متناسب و نوعاً مسجع به رشته تحرير در آورده است و در تمام دو جلد كفايه اين روح نمايان است.

آيت‌الله قاضي‌زاده افزود: نوشتار كفايه به صورت تلخيص با جملات گويا و بين متن و مدلول دو خط قرار دارد و كار عميقي را انجام داده است.

وي به بررسي مكتب اصولي مرحوم آخوند خراساني پرداخت و افزود: مكتب آخوند معجوني است كه از همه علوم وام گرفته تا علم اصول محكم و متيقن را در اختيار بگذارد و بعضي نوآوري‌ها را در مسائل اصولي داشته است و مجموعه خلاقيت اصولي را استوار كرده و تقريباً در تمام اصول تحليل عقلي و فلسفي كرده است و البته مورد نقد هم قرار گرفته است.

اين استاد حوزه خراسان به جايگاه قواعد اصولي كه جنبه فلسفه و كلامي دارند اشاره كرد و گفت: كتاب كفايه به حوزه علميه خدمت كرده است و شاهد آن هم شرح و نوشته‌هاي زيادي است كه مشاهده مي‌كنيم.

يادآور مي‌شود همايش «بررسي مباني، روش اجتهادي و انديشه سياسي آخوند خراساني» به مناسبت نكوداشت يكصدمين سال ارتحال آخوند خراساني، پنج‌شنبه، 19 آبان‌ماه در دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي برگزار شد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كليه حقوق اين سايت براي دبيرخانه كنگره بزرگداشت آخوند ملا محمد كاظم خراساني محفوظ مي باشد









Guest (PortalGuest)

كنگره آخوند خراساني
مجری سایت : شرکت سیگما