728 x 90

دیدار اعضای طرح گفتمان با آیت الله جوادی آملی

راه برای همتای فرشته شدن باز است/تأییدکننده نظام اسلامی جزو مؤمنان صالح است

آیت الله جوادی آملی:
راه برای همتای فرشته شدن باز است/تأییدکننده نظام اسلامی جزو مؤمنان صالح است 
آیت الله جوادی آملی گفت: اگر مؤمنین عزیز هستند به عزت الهی است، شفاعت و قدرت و قوت و امثال ذلک هم همین‌طور است، همه این کارها نشان می‌دهد هر چه ما داریم یا مال ماست که آن مال هم تملیک الهی است یا امانت ماست. لذا ما که می‌توانیم همتای فرشته بشویم چرا خود را ارزان بفروشیم، راه برای همتای فرشته شدن باز است.
آیت الله عبدالله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق خود که با حضور دانشجویان شرکت کننده در گفتمان نخبگان علوم انسانی که در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، به توصیف انسان‌های صالح پرداخت و بیان داشت: خداوند در قرآن، انسان‌های صالح را در کنار فرشته ذکر می‌کند، این یک تقارن محض نیست، این یک مجاورت ایمانی است؛ گوشه‌ای از اسرار این مجاورت را امام سجاد(ع) بیان کردند که می فرماید: در فضل علم و معرفت توحیدی همین بس که خدای سبحان، علما را با فرشته یکجا ذکر می‌کند.
این مرجع تقلید ادامه داد: در اوایل سوره مبارکه آل‌عمران آمده ﴿شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِکَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ﴾ استدلال امام سجاد(ع) این است که ذات اقدس الهی نام مبارک خود را در قله مطرح کرد، بعد علما و فرشته ها را در کنار هم ذکر کرد یا اینکه در آیات دیگر از قرآن کریم آمده است که خدای سبحان پیامبرش را فرستاد اما جبرئیل و ملائکه و مومنان صالح مؤیّد پیغمبر هستند، که اینها نشانه یک مقارنتی بین افراد صالح و فرشته‌هاست. اگر در این جمله که فرمود مؤمنان صالح مثل ملائکه، یاور پیغمبر هستند، حتماً مسئله شفاعت هم بهره اینها خواهد شد.
وی تصریح کرد: هر کس کاری کند که نظام اسلامی را تأیید کند، این شخص جزو مؤمنان صالح است. همسایگی با فرشته‌ها مخصوص علمای حوزه و دانشگاه نیست، در سطح جامعه هم هر که اهل صلاح و فلاح بود، و هر کاری که خواست انجام دهد، با امنیت و امانت انجام داد، این در ردیف فرشته ها قرار می‌گیرد.
آیت الله جوادی آملی نماز را یکی از وسایل تطهیر انسان دانست و اظهار داشت: مطلب دیگر این است که راه رسیدن به این مقام چیست؟ این قله را چه کسی می‌تواند فتح کند؟ حضرت امیر(ع) در نهج‌البلاغه از وجود پیغمبر(ص) نقل کرده است: خدای سبحان یک چشمه شفاف و زلال و آب صافی را در دم منزل همه شما قرار داد که شبانه‌روز پنج بار در آن چشمه شنا کرده و خود را تطهیر کنید و آن نماز پنج‌گانه است. آیا در بین عبادات فقط نماز این خصوصیت را دارد؟ روزه و حج و امثال ذلک این خصیصه را ندارند؟ یا نماز یک چشمه جوشان‌تری است چون عمود دین‌ است و سایر عبادات هم چشمه‌اند. گاهی به جای وضو انسان تیمم می‌کند، صورت را خاکمالی می‌کند این ما را از آن غرور و خودخواهی که غده علاج‌ناپذیر است درمان می‌کند.
معظم له افزود: اینکه خداوند فرمود: ﴿وَ الرُّجْزَ فَاهْجُرْ﴾ از پلیدی بپرهیز، این هجرت تا قیامت هست. ممکن است در یک عصر ما جهاد بیرونی نداشته باشیم، اما جهاد درونی تا قیامت هست، هجرت هم تا قیامت هست، فرمود از هر پلیدی مهاجرت کن.
وی در ادامه به تبیین راه تهذیب‌نفس پرداخت و بیان داشت: ما دلمان می‌خواهد پاک باشیم و در وسوسه‌ها پیروز باشیم، اوایل ممکن است یک مقدار سخت باشد ولی یک مقدار که جلو رفتیم به آسانی از گزند وسوسه شیطان نجات پیدا می‌کنیم. قصص انبیا را که خدا نقل می‌کند به ما راهکار نشان می‌دهد که این راه، رفتنی است؛ گاهی انسان به جایی می‌رسد که کار برای او آسان می‌شود. بالاخره راه باز است، ما می‌خواهیم اگر حوزوی هستیم به آسانی به مقام اجتهاد برسیم، اگر دانشگاهی هستیم به آسانی به مقام استادی برسیم، این راه شدنی است؛ خداوند در ما شوق ایجاد می‌کند، استعداد عطا می‌کند، موانع را برطرف می‌کند و هر کسی در هر سِمَتی باشد این راه برایش باز است. 
معظم‌له در ادامه به مذمّت گناه و لزوم استغفار و حفظ آبروی مؤمن اشاره کرد و بیان داشت: باور کنیم که گناه بد بو است، اگر یک مقدار انسان جلو برود بوی بد گناه را استشمام می‌کند، امام معصوم(ع) فرمود: «تَعَطَّرُوا بِالاسْتِغْفَارِ لَا تَفْضَحَنَّکُمْ رَوَائِحُ الذُّنُوب‏» با استغفار خود را معطر کنید، گناه بد بو است یک وقت می‌بینید رسوا می‌شوید! این آبروی مؤمن حق او نیست، حق خداست، هیچ کس حق ندارد آبروی خودش را از بین ببرد، آبروی ما مثل خونِ ما نیست اگر کسی را کُشتند اولیای دَم می‌توانند رضایت بدهند و از قاتل صرف‌نظر کنند، اما اگر خدای ناکرده به عصمت و عفت کسی تجاوز عمدی شد، آنجا رضایت کسی مطرح نیست، پدر رضایت بدهد، شوهر رضایت بدهد، مقبول نیست؛ این پرونده همچنان باز است، زیرا آبروی هر کسی، حیثیت و عفت و حجاب هر کسی، این حقّ الله است نه حقّ الناس؛ این امانت الهی است که به دست ما است.
وی ادامه داد: وقتی خدای سبحان می‌خواهد آبروی مؤمن را حفظ کند چرا ما با دست خودمان آبرویمان را حفظ نکنیم؟! به ما فرمود کاری نکنید این حیثیت شما از بین برود، مگر ما مجازیم آبرویمان را بریزیم؟! اگر کسی کاری کرد که آبروی خودش را ریخت این دو گناه کرده است: یکی حق مردم را از بین برده است که مثلا اختلاس کرده،  دیگری حق الله را زیر پا گذاشته است، زیرا آبروی او حق خداست و او به عنوان امانت داده است.
آیت الله جوادی آملی در پایان خاطرنشان کرد: اگر مؤمنین عزیز هستند به عزت الهی است، این عزتی که دارید برای خداست، شفاعت، قدرت، قوت و امثال ذلک هم همین‌طور است، همه این کارها نشان می‌دهد ما هر چه داریم یا مال ماست که آن مال هم تملیک الهی است یا امانت ما است. لذا ما که می‌توانیم همتای فرشته بشویم چرا خود را ارزان بفروشیم، راه برای همتای فرشته شدن باز است.
 
 

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما