پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403  
ویژه نامه 1- word
خبر چاپ ويژه نامه در روزنامه جمهوري اسلامي
روزنامه جمهوري اسلامي
18/07/1390
چهار جلد از مجموعه 15 جلدي موسوعه حديث ثقلين از سوي مركز پژوهش‌هاي اعتقادي، منتشر شد. در اين چهار جلد، حديث ثقلين با قيد "كتاب‌الله و عترتي" و بر اساس كتب علما و محققان شيعه اماميه، شيعه زيديه و شيعه اسماعيليه اثبات شده است و در جلدهاي بعدي اثبات اين حديث بر اساس منابع ساير فرق و مذاهب اسلامي انجام مي‌گيرد. از اين تعداد، دو جلد متعلق به اثبات اين حديث از طريق بررسي 125 كتاب شيعه اماميه، يك جلد از راه بررسي 120 كتاب شيعه زيديه و يك جلد نيز به بررسي 40 كتاب شيعه اسماعيليه پرداخته است. كتاب‌هاي شيعه اماميه به سده اول تا سده دهم، شيعه زيديه به سده دوم تا سده دهم و شيعه اسماعيليه به سده چهارم تا سده دهم تعلق دارند.
روش كار در اين موسوعه بر سه محور استوار بوده است: 1- نويسنده كتاب از علماي معتبر آن مذهب باشد 2- كتاب تاليف شده معتبر باشد 3- كتاب معتبر متعلق به آن مولف معتبر باشد. اثبات حديث ثقلين با قيد "عترتي" نزد اهل سنت مرحله دوم اين پروژه است كه در حال حاضر محققان، پژوهشگران و نويسندگان مركز پژوهش‌هاي اعتقادي در حال تقرير آن مي‌باشند. اثبات حديث ثقلين نزد اهل سنت از سده اول تا كنون شش جلد كتاب خواهد شد و پنج جلد باقي مانده اين موسوعه نيز به استدلال در اثبات حديث ثقلين تعلق دارد.
ويژه‌نامه كنگره آخوند خراساني
نخستين شماره از ويژه‌نامه كنگره آخوند خراساني ويژه بزرگداشت صدمين سالگرد رحلت آن عالم نستوه، از سوي دبيرخانه اين كنگره (در 68 صفحه) منتشر شد.
گفت‌وگو با حجت‌الاسلام احمد مبلغي در خصوص، اهداف و برنامه‌هاي كنگره، با آيت‌الله بجنوردي، درباره شخصيت‌آخوند خراساني و آيت‌الله ميرزا عبدالرضا كفايي خراساني، نوه مرحوم آخوند، از جمله عناوين اين شماره مي‌باشد. "نشست خبري كنگره آخوند خراساني"، "سيري در زندگاني علمي و سياسي آخوند خراساني‌(ره)" و "آشنايي با شاگردان آخوند خراساني" از ديگر عناوين اين نشريه مي‌باشد.
حجت‌الاسلام مبلغي در اين گفت‌وگو ضمن معرفي اجمالي شخصيت آخوند خراساني و كتاب "كفاية الاصول" ايشان، ويژگي‌هاي اين شخصيت را بر شمرده است كه اين ويژگي‌ها شامل: "درسنامه‌اي كردن علم اصول"، "وارد كردن بخش نقادي علم اصول به مرحله مترقي‌تر و تكامل‌تر"، "انديشه "فلسفه محور" ايشان در علم اصول"، "نگاه‌هاي اجتماعي و معطوف به جامعه و احتياط زدايي افراطي از خاستگاه اصول" مي‌باشد. وي آراي اصولي مرحوم آخوند را در دو جايگاه شامل "ديدگاه‌هاي روي صحنه ايشان در علم اصول" و "پيش فرض‌هاي ذهني پشت صحنه ايشان" مورد بررسي قرار داده است.
مبلغي در ادامه به بينش سياسي اجتماعي آخوند پرداخته و مي‌گويد: مرحوم آخوند،‌ در تأسيس مدارس و انتشار روزنامه‌ها هم بسي فعال بود. با پيشنهاد تشكيل هيئت نظارت بر مطبوعات سعي در جلوگيري از آزادي غيرمعقول روزنامه‌ها دارد. زماني كه سيدعبدالله مجتهد بهبهاني شهيد شد، آخوند خراساني، با بصيرت تمام، حسن تقي‌زاده را از عوامل مهم ايجاد بحران در ايران دانسته، او را تفسيق سياسي نموده و از ايران اخراج كرد و به وكلاي مجلس و شاه جديد و نايبش، توصيه‌هاي زيادي را القا نمود. با هجوم روس عليه ايران تمام تلاش خود را در سال 1329 ق به كار گرفت و با صدور فتواي جهاد توسط وي ايران از نابودي حتمي نجات يافت.
وي درباره دفاع آخوند از مشروطه افزود: در دو سال و نيم مشروطه دوم، ‌باز مشاهده مي‌كنيم كه آخوند خراساني به تمام قامت از مشروطه دفاع مي‌كند و سعي در رفع مفاسد مشروطه اول دارد. در زمينه عملي‌كردن اصل دوم متمم قانون اساسي كه ناظر به حضور چند فقيه جامع‌الشرايط مطلع از اوضاع زمانه براي نظارت بر مصوبات مجلس در عدم مخالفت با شرع مقدس شيعه است. بالاخره تلاش آخوند خراساني و مرحوم مازندراني به ثمر نشست و اين اصل از اقليم نظر به وادي عمل رسيد.
آيت‌الله ميرزا عبدالرضا كفايي خراساني، نوه مرحوم آخوند نيز در بيان شخصيت علمي مرحوم آخوند معتقد است، ايشان متن كفايه را به صورت ايجاز در لفظ و اشباع در معنا تدوين كرده است. مرحوم آخوند خراساني معتقد بود كه طلبه بايد از نظر فكري داراي ورزيدگي شود و بتواند معنا را از لفظ بيرون كشيده و استخراج كند تا وقتي به روايات رجوع كرده در مسير استنباط حكم بتواند بدايع و ريزه‌كاري‌هاي كلام معصوم‌(ع) را دريابد
كنگره بزرگداشت آخوند ملامحمدكاظم خراساني (ره)، 20 آذر 1390 همزمان با يكصدمين سال رحلت آن عالم فرزانه، از سوي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در قم برگزار مي‌شود.
http://www.jomhourieslami.com/1390/13900718/13900718_15_jomhori_islami_hozeh_0002.html
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كليه حقوق اين سايت براي دبيرخانه كنگره بزرگداشت آخوند ملا محمد كاظم خراساني محفوظ مي باشد









Guest (PortalGuest)

كنگره آخوند خراساني
مجری سایت : شرکت سیگما