پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403  
ویژه نامه 1- word
نشست خبري كنگره آخوند خراساني
دبير علمي كنگره آخوند خراساني:
آخوند خراساني يكي از مفاخر بزرگ ايران واسلام است كه در سال 1255 هجري قمري متولد شده و در 1329 هجري قمري چشم از جهان فرو بسته است. آخوند خراساني متولد شهر مشهد است و تاريخ وفات ايشان به هجري شمسي سال 1290 بوده كه به همين مناسبت سال 1390 صدمين سال رحلت ايشان است. آخوند خراساني از شخصيتهاي ملي و رهبر بلامنازع جنبش مشروطيت ايران به شمار ميرود، از اين رو توقع داريم صدمين سالگرد وفات ايشان در سراسر ايران به طور ويژه گرامي داشته شود.
او در مدتي هر چند كوتاه در سبزوار از ملا هادي سبزواري بهره برده است و در تهران هم از بزرگاني مانند ملا حسين جويني و ميرزا حسن جلوه حكمت و فلسفه را آموخته است. آخوند در سال 1279 به نجف مهاجرت كرده و تا زمان رحلت شيخ مرتضي انصاري از مزاياي علمي ايشان بهرههاي فراوان برده است. آخوند خراساني از زمره شاگردان ميرزا محمد حسن شيرازي صاحب فتواي تحريم تنباكو بوده و به دستور ميرزا به نجف ميرود. درس و بحث آخوند خراساني در نجف رونق زيادي داشته كه بيش از 1000 شاگرد مبرز در درس او شركت ميكردهاند كه صدها تن مجتهد تربيت شدهاند و نام بسياري از اين افراد تأثيرگذار در كتابهاي مختلف آمده و آنان افرادي بودند كه داراي آثار علمي فقهي و انديشههاي تأثيرگذار در عرصههاي سياسي و اجتماعي هستند. آخوند خراساني در تربيت طلاب بسيار موفق بوده و در عرصه مبارزات سياسي و اجتماعي نيز بسيار فعّال بوده است.
دبير علمي كنگره آخوند خراساني افزود: آخوند در كارنامه مبارزات سياسي خود مخالفت با اخذ وام از روسيه توسط مظفرالدين شاه و مخالفت با نظام استبدادي قاجار كه به نهضت مشروطيت ايران انجاميده را دارد. آخوند در عرصههاي بين المللي نيز فعاليتهاي سياسي داشته كه از جمله آنها ميتوان به اعلاميههاي او در قبال اشغال ليبي توسط فاشيستهاي ايتاليا اشاره كرد.
آثار آخوند در مسائل فقهي و اصولي بسيار مهم تلقي شده به طوري كه كتاب كفاية الاصول او سالها است كه كتاب درسي حوزههاي علميه در سطوح عالي به شمار ميرود.
آخوند شاگرداني به جامعه بشري عرضه كرده كه برخي از آنها جزو بنيانگذاران نهضت اصلاح فكر ديني بودند كه از آن جمله ميتوان به شيخ محمد حسين كاشف الغطاء، سيد محسن جبل عاملي، سيد حسن مدرس، آيت الله بروجردي، سيد عبدالله بهبهاني و سيد محمدتقي خوانساري اشاره كرد.
صاحبي در ادامه سخنان خود افزود: در چند نوبت فراخوان مقالات، از طريق پوستر، نامه و پايگاههاي اطلاعرساني، به مخاطبان اعلام شده است كه موضوعات و محورهاي آن عبارت است از:
زندگي و شخصيت؛ عصر و اوضاع تاريخي؛ انديشههاي فقهي و اصولي؛ ابتكارات آخوند در انديشههاي فقهي و اصولي؛ انديشههاي سياسي و اجتماعي؛ انديشههاي فقهي و كلامي؛ انديشههاي اخلاقي و ادبيات ويژه آخوند.
 به زودي پيش نشستهاي علمي كنگره آخوند خراساني در شهرهاي مشهد، تهران، اصفهان و قم را نيز خواهيم داشت.
ضمناً سايت دبيرخانه فعال است و بخش قابل توجهي از اطلاعات كنگره در اين سايت قابل مشاهده است. از جمله طرحهاي علمي كنگره، مجموعه كتاب فقه فتوايي آخوند خراساني است كه كليه فتواهاي ايشان پيرامون رسالههاي عمليه مراجع تقليد سلف و معاصر ايشان گردآوري و در سه جلد تدوين شده است. وي افزود: شناختنامه آخوند خراساني در سه جلد و شاگردان آخوند در مقالاتي مستقل و مجموعه نامهها و اسناد سياسي و اجتماعي آخوند كه شامل تمامي اسناد آخوند در كتابخانههاي ملي، مجلس و وزارت خارجه در ايران و تركيه موجود بوده جمعآوري شده و در حال تأليف است. مجموعه اين آثار حدود ده جلد خواهد شد كه حجم قابل ملاحظهاي است.
اميدواريم در سالروز رحلت آخوند كه آذر ماه سال 1390 است كنگره آخوند در يك و يا دو روز كاري برگزار گردد.
 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كليه حقوق اين سايت براي دبيرخانه كنگره بزرگداشت آخوند ملا محمد كاظم خراساني محفوظ مي باشد









Guest (PortalGuest)

كنگره آخوند خراساني
مجری سایت : شرکت سیگما