روستا ازاد
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم: حضور جهادی تنها راه باقی‌مانده تبلیغی روحانیت است/ جای اساسنامه‌ی تبلیغ جهادی برای استفاده ها از فرصت‌ها خالی است/ حجت الاسلام سعید روستاآزاد در میان جمع مبلغین جهادی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان حاضر شد و به بیان بایسته‌ها و آسیب های تبلیغی جهادی و سیستمی طلاب پرداخت. وی تمرکز حوزه بر آموزش و پژوهش و غفلت از اهمیت تبلیغ را از علل اصلی پائین آمدن سطح کمی و کیفی تبلیغ دانست.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان، حجت الاسلام روستاآزاد در ابتدای سخنان خود به تمجید فعالیت‌های جهادی حاضران پرداخت و گفت: وقتی در مقام مسئولیت خود معضلات و کوتاهی هایی را می‌بینیم گاهی دلسرد می‌شویم، اما با حضور در جمع مبلغان جهادی دلگرم و امیدوار می‌شویم. روحانیت در این اتفاق و حرکت جهادی نقش موثری ایفا نمود. این توفیق بزرگی است که علت آن لطف خداوند و فراخوان مقام معظم رهبری بوده است.

روستاآزاد تبلیغ جهادی را مسیر اصلی روحانیت دانست و گفت: این مسیر نزد بسیاری از مسئولان نهادهای مربوطه که فقط شعار می‌دهند محبوبیت ندارد. زمان جبهه نیز بیشتر رزمندگان و شهدای روحانیت طلاب جوانی بودند که محبوبیتی نزد سیستم آن زمان نداشتند. به نظر می‌رسد تنها راه باقی مانده برای تبلیغ و ارتباط و حضور روحانیت در میان مردم، همین فعالیت جهادی باشد.

وی در بیان تأثیر حرکات جهادی به تبلیغ طلاب در زندان ها مثال زد و گفت: با سختی و زحمت مبلغی برای طلابی در نظر گرفته شد که به میان زندانیان خراسان و مشهد بروند. اما من به دوستان گفتم اگر فراخوان بزنید قطعا دوستانی حاضرهستند به صورت جهادی به این اماکن یا به میان سیل‌زدگان اهل سنت بروند تا خدمت و تبلیغ کنند. می‌دانند که هم برای روحیه خودشان خوب است هم برای تبلیغ دین.

دکتر سعید روستاآزاد از تمرکز و اهتمام حوزه به امر آموزش و پژوهش و غفلت از تبلیغ، به عنوان یک آسیب مهم کمی و کیفی تبلیغ یاد کرد و گفت: هدف اصلی و نهایی از حوزه و تفقه و آموزش همین تبلیغ بوده است. به دلالت آیه «نفر» هدف تبلیغ، «لعلهم یحذرون» است، اما اگر طلبه‌ای بهترین نخبه تبلیغ باشد و در لعلهم یحذرون هم بسیار موفق عمل کند اما سطح سه نداشته باشد از نظر حوزه پذیرفته نیست.

وی در ادامه به نمونه های دیگر این آسیب اشاره کرد و گفت: یک اتفاق بد در حوزه، آمدن سیستم هیئت علمی دانشگاهی به سیستم حوزه است. همچنین تأکید زیاد بر مقالات پژوهشی می‌شود که کسی آنها را نمی‌خواند یا حداکثر یکی دیگر از روی آن مقاله، مقاله‌ی دیگری می‌نویسد تا ارتقای علمی بگیرد. مثلا برای هر کلمه از آیاتی که در مقاله بیاورد پول می‌دهند. یعنی برای آیه‌ای که خداوند گفته، جبرئیل آورده، پیامبر خوانده است به عضو هیئت علمی پول می‌دهند. حوزه استعدادهای برتر و امکانات بهتر را برای آموزش و پژوهش می‌دهد اما می‌گوید سطح کمی و کیفی تبلیغ باید بالاباشد.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم دو آسیب و افراط و تفریط در میان مبلغان را تبیین کرد؛ وی از سویی خودشیفتگی و خودبسندگی و اکتفا به مدل‌های تکراری تبلیغی، و از سوی دیگر یأس و ناامیدی و ندیدن آورده‌های تبلیغی را اشکال بسیاری از جریان های تبلیغی دانست. وی برای تشریح «رجاء زیاد» و خودشیفتگی به خاطره‌ای اشاره کرد و گفت در سیل اخیر یکی از روحانیون در جمع سیل‌زده‌ها گفته بود این سیل رحمت خداست. مردم سیل زده خیلی به او تاخته بودند. نداشتن مهارت او سبب ضد تبلیغ شده بود. البته این نقص بیشتر متوجه سازمان و دفتر و حوزه است که او را تجهیز علمی و مهارتی نمی‌کنند.

روستاآزاد در تبیین آسیب ناامیدی نیز گفت: دستاوردها و تغییر نگرش‌ها در میان مردم نسبت به دین و انقلاب، به خاطر حضور روحانیت و تبلیغ در میان مردم بوده است. چند سال قبل، مسائلی مانند مشکلات 2030 یا حرف های جبهه گفتمان انقلاب پذیرش نمی‌شد. اما اکنون مسائلی ازا ین قبیل را راحت‌تر فهمیده و قبول می‌کنند. علت این توفیقات، حضور روحانیت و البته ایستادگی و مقاومت شخص مقام معظم رهبری بوده است.

حجت الاسلام روستاآزاد در ادامه سخنان خود از اهمیت تعمیق باورهای دینی در جامعه گفت. به نظر وی باور دینی مقصد اصلی تبلیغ است و این امر خیلی به استدلال و برهان نیست. قرآن نیز چندان از برهان و استدلال نظری استفاده نمی کند بلکه با بیان داستان‌های زندگی انبیاء و مؤمنان، ویژگی های ایمان و جایگاه مقاومت ایمانی را ترسیم می‌کند. فعالیت‌هایی مانند اربعین و محرم و شب های قدر زیاد شده است اما به نظر برخی بی‌اعتقادی و باورمند نبودن درون جامعه خطرساز است.

وی در پایان برخی نهادهای رسمی و دولتی و سیستمی را علت بی اعتقادی مردم و دانش‌آموزان مدارس دانست و گفت: برخی از معلمان دبیرستان که از جمهوری اسلامی حقوق می‌گیرند و برخی کتب درسی سبب ترویج بی‌اعتقادی و بی دینی شده است. بخش عمده‌ای از بیانیه گام دوم انقلاب به این مسأله می‌پردازد که وقتی نهادهای رسمی باعث این اشکالات هستند باید با حرکت جهادی به میان سیل زدگان و بیچاره‌ها و حاشیه نشینان برویم.

 

 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما