728 x 90

تمام رشته هاي دانشگاه باقرالعلوم(ع) قطبي است

معاون آموزش دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم گفت: تقريبا تمام رشته هاي دانشگاه باقرالعلوم(ع) در راستاي مصوبات يکي از قطب ها و ميزها است و تمام رشته هاي اين دانشگاه قطبي مي باشد، بنابراين رشته غير قطبي نداريم.
معاون آموزش دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم گفت: تقريبا تمام رشته هاي دانشگاه باقرالعلوم(ع) در راستاي مصوبات يکي از قطب ها و ميزها است و تمام رشته هاي اين دانشگاه قطبي مي باشد، بنابراين رشته غير قطبي نداريم. روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

معاون آموزش دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم گفت: تقريبا تمام رشته هاي دانشگاه باقرالعلوم(ع) در راستاي مصوبات يکي از قطب ها و ميزها است و تمام رشته هاي اين دانشگاه قطبي مي باشد، بنابراين رشته غير قطبي نداريم.

به گزارش روابط عمومي دفتر تبليغات اسلامي، حجت الاسلام والمسلمين شمس الله مريجي در سومين نشست راهبردي مسأله محوري که ويژه مديران ارشد و اعضاي هيئت علمي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در مجموعه فرهنگي فردوس وسف برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مراکز آموزشي مثل مؤسسات آموزش عالي حوزوي امام رضا(ع) و معصوميه، مؤسسات و مراکز آموزشي هستند که تابع قوانين آن مجموعه اي هستند که مجوز فعاليت آنها را صادر مي کند. اين مسأله اجازه نمي دهد خيلي فعاليت مورد نظر اقطاب در آنجا صورت بگيرد.
وي گفت: به عنوان مثال 90 درصد راه اندازي يک رشته به دانشگاه بر مي گردد و 10 درصد آن به وزارت علوم بر مي گردد که شوراي گسترش بايد امضا کند و اين ده درصد خود صد در صد است و اگر آنها اين کار را تمام نکنند، 90 درصد کار دانشگاه زمين مانده است، بنابراين بايد تلاش کنيم تا از ظرفيت موجود بهره بگيريم. 
معاون آموزش دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم به مشکلات پيش روي اين معاونت پرداخت و تصريح کرد: براي امور جديد مراحل طولاني و سختي وجود دارد و گاه کار به جايي مي رسد که خود شوراي گسترش فراموش مي کند که چيزي را مصوب کرده و چنين مسأله اي در دانشگاه وجود دارد که رشته اي مصوبه سابق است و اکنون که مي خواهد اجرا شود، کد بودجه ندارد. به عنوان مثال درخواست دريافت مجوز دکتري رشته تاريخ اسلام را به وزارت علوم داده ايم و اين رشته را دانشگاه باقرالعلوم(ع) تعريف کرد و به نام اين دانشگاه مُهر خورده است اما مجوز اجراي آن را سال 96 دادند و اکنون قطب ها و شوراي راهبري قطب ها و برنامه هاي جديد ايجاد شد در حالي اين که رشته برنامه جديد ما نيست و اگر اکنون قطب بخواهد يک برنامه اي را به دانشگاه بدهد، شش سال طول مي کشد و اين شرايط گذشته و چه بسا اين مسؤولين آن موقع رفته اند. اين ها موانعي در راستاي کار معاونت آموزشي دفتر است. در خصوص حوزه نيز اين مشکل وجود دارد.  
وي افزود: بايد از ظرفيت موجود استفاده کنيم، در اين راستا دو محور در دانشگاه باقرالعلوم(ع)، مؤسسات آموزش عالي حوزوي امام رضا(ع) و معصوميه در فعاليت ها وجود دارد، بخش اول در خصوص نيروي انساني است؛ رشته هاي مصوبي را سابق داشتيم که برخي از اينها در راستاي مسأله هاي ما است و در سال هاي گذشته يک دانشکده و چند گروه مستقل و 20 رشته ارشد و دکتري در دانشگاه وجود داشت که طي پنج شش سال گذشته تلاش شد که رشته هاي جديدي که تأسيسي دانشگاه است که برخي از دانشگاه ها اجرا ميکنند و برگزاري برخي ديگر را تنها به دانشگاه باقرالعلوم(ع) دادهاند که چهار دانشکده «زبان هاي خارجي و مطالعات بينا فرهنگي»، «فرهنگ ، علوم اجتماعي و رفتاري»، «تاريخ و مطالعات سياسي» و «فلسفه و اخلاق» در اين دانشگاه راه اندازي و در وزارت علوم تصويب شد و هر دانشکده اي گروه ها و رشته هايي دارد و تقريبا تمام اين رشته ها در راستاي مصوبات يکي از قطب ها و ميزها است و تمام رشته هاي دانشگاه قطبي است، بنابراين رشته غير قطبي نداريم.
وي گفت: برخي از رشته هايي که در راستاي قطب هاي فکري فرهنگي نبود، تعطيل کرديم، به عنوان مثال رشته معارف از جمله اين رشته ها بود که تعطيل شد و اگر مشخص شود که رشته هايي از اين دست وجود داشته باشد، تعطيل مي شود. تمام گروههاي آموزشي دانشگاه باقرالعلوم(ع) ميز مربوطه را دارند، به عنوان مثال اگر رشته مطالعات سياسي داريم، ميز سياسي داريم.
معاون آموزش دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم تصريح کرد: محور دوم فعاليت هاي معاونت آموزشي دفتر، پژوهش است؛ تمام پايان نامه هايي که مصوب شدند و در دانشگاه در حال اجرا هستند و نيمه تمام هستند و تمام مصوباتي که تنها عنوان موضوعش تصويب شده، را براي شوراي راهبري قطب ها فرستاديم که به تمام ميزها ابلاغ کنند و همخواني و مناسِت اينها با مسأله هاي ما را تصويب کنند، اگر تصويب کردند اين پايان نامه ها را ادامه مي دهيم؛ يکي از ضوابطي که در تصويب رساله هاي دانشگاه و مؤسسه امام رضا(ع) انجام مي گيرد، بايد با يکي از ميزها مناسبت داشته باشد؛ در صورتي که موضوعي خوب، علمي و گروه آن را داراي اهميت بداند، اما با ميزي از ميزهاي 13 گانه قطبها ارتباط ندارد، رد مي شود و پايان نامه ها مسير ميزها را طي مي کند. از ميزها خواهش کرديم که نظام موضوعات را به مراکز آموزشي تان بدهيد.
وي افزود: دو گروه در راستاي بحث مسأله محوري در دانشگاه تشکيل داديم که هيئت امناي دانشگاه تصويب کرد که يکي از مشکلات ما اين است که پس از تصويب هيئت امناي دانشگاه، وزارت علوم تصويب مي کند اما اجازه اجرا وجود ندارد. بايد اين مشکل حل شود که اگر هيئت امناء امور را به شوراي راهبري قطب ارجاع داد که اجرا کند، شوراي راهبري قطب ميز هايي را تصويب کرده و ميزها مسأله هايي را دارند و مسأله ها به صف داده مي شود و صف در راستاي آن گروهي را تشکيل مي دهد، دوباره مصوبه گروه به هيئت امناي دفتر رفتن، گيرکردن کار است و اين بايد حل شود، اکنون چهار ما است که حکم مديريت گروه زده شده، اما گروه هيچ کاري نمي تواند انجام دهد چرا که بايد اول به هيئت امناء برود. 
حجت الاسلام والمسلمين مريجي اظهار داشت: در مؤسسه امام رضا(ع) کارهاي اساسي صورت مي گيرد که طرح «مشق اجتهاد» است که ميز علوم اسلامي به اين مؤسسه ارسال کرده است؛ حوزه از پژوهش هاي غني برخوردار است، اما مشکل حوزه عدم توانمندي در تدوين رساله مي باشد. 
وي گفت: ميز علوم انساني تشخيص داد و مؤسسه امام رضا(ع) يک سال تلاش کرد و اين برنامه از مشهد شروع شد و يک هفته بهترين اساتيد دعوت مي شوند و افراد را در مسير پژوهش کمک مي کنند و اين کار قطبي است که اين مؤسسه انجام مي دهد.  
رييس دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصريح کرد: کار ديگري را ميز علوم انساني تحت عنوان طرح «گفتمان نخبگان علوم انساني» به دانشگاه واگذار کرده که طرحي کشوري و برند دفتر تبليغات اسلامي است؛ طرحي است که دانشجويان نخبه کشوري از ميان دانشجوياني داراي رتبه زير سه هزار هستند، شرکت مي کنند، علي رغم مشکلاتي که داشتيم، امسال چهارمين دوره اين طرح است که به مدت ده روز در تابستان و دو بار به مدت سه روز در طول سال تحصيلي برگزار ميشده و امسال در اين طرح دانشجويان تک رقمي داريم؛ اين برنامه سه فاز دارد: فاز اول آن، آموزش محور است که اين برنامه اجرا مي شود و فاز دوم، پژوهش محور است که اين دانشجويان را همزمان با آموزش تا پايان نامه نويسي کمک مي کنند و فاز سوم، شبکه سازي است. طرح «گفتمان نخبگان علوم انساني» هم از نظر کمي و هم کيفي متفاوت از طرح ولايت دانشگاهي است؛ جالب اين است که اساتيد دانشگاه ها، دانشجويان را ترغيب مي کنند تا در اين دوره ها شرکت کنند و ماحصل شرکت در اين دوره ها، مواجه شدن با ديدگاه هاي ديگري است که اين جوان وارد دانشگاه ميشود و هجمه علوم انساني از سوي غرب و همه اين ترجمه هايي که در دانشگاه هاي ما مطرح مي باشد، که جوابي از اين ها ندارد و طرح گفتمان اين دانشجويان را مواجه مي کند تا نا آشنا نباشند و اين مباحث را ببنند تا در برابر اخباري که در دانشگاه ها مسلسل بار آورده مي شود، مرعوب نشوند. 
وي گفت: اين که وضعيت فرهنگي و تدين کشور ما مشکل دارد مشکل اصلي در مراکز علمي ما است که متکفل ندارد و دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم اين امور را در دست گرفته که طي سال هاي آينده خواهيم ديد که چه مقدار اين طرح برکت خواهد داشت.
حجت الاسلام والمسلمين مريجي اظهار داشت: از مباحثي که در اين طرح ارائه مي شود، مي توان به مباني نظري غرب مدرن، بررسي انتقادي علم مدرن از نگاه فلسفه علم، ماهيت علوم انساني مدرن، بستر تاريخي اجتماعي علوم انساني، ماهيت اقتصادي تمدن مدرن، ظرفيت هاي معارف اصيل اسلامي، هويت عرفاني فرهنگي ايراني، سنت حکمي و زمانه ما، علوم انساني اسلامي، نسبت حوزه و دانشگاه، مطالعات اسلامي، فلسفه و عرفان اسلامي، ماهيت علوم انساني مدرن، علوم انساني اسلامي، حقوق، علوم اجتماعي، علوم تربيتي، روانشناسي، علوم اقتصادي، فلسفه، مديريت و علوم سياسي اشاره کرد. 
وي گفت: در اين طرح، دانشجويان دانشگاه هاي تهران، سمنان، ابن سينا، شهيد بهشتي، شيراز، اصفهان، مشهد، تبريز و .... در اين طرح شرکت مي کنند. 
رييس دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصريح کرد: اساتيدي که در اين طرح حضور پيدا مي کنند، عبارت از حجج اسلام والمسلمين واعظي، پارسانيا، اعرافي، ميرباقري و آقايان طالب زاده، درخشان، حدادعادل، کچوئيان، گلشني، منوچهري و ... مي باشند. 
وي افزود: مؤسسه آموزش عالي حوزوي معصوميه(خواهران) از مراکز آموزشي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، پتانسيل بسياري خوبي براي ما است؛ اين دانشگاه براي حل مسئله خانواده تصميم دارد که دانشکده مطالعات خانواده را در مؤسسه معصوميه ايجاد کند و از پتانسيل 900 طلبه اين مؤسسه استفاده کند و مباحثي را که تحصيل مي کنند، به بدنه جامعه بياورند تا با اين همه مشکلات مواجه نباشيم. 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما