728 x 90

نشست علمی حاکمیت دینی و عرفان اسلامی

با حضور جمعی از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه؛ نشست علمی حاکمیت دینی و عرفان اسلامی برگزار شد

نشست علمی حاکمیت دینی و عرفان اسلامی با حضور جمعی از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع) حجت الاسلام والمسلمین  گرجیان در نشست حاكمیت دینی و عرفان اسلامی  که در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه از مهم‌ترین دستاوردهای عرفانی بحث از اسماء و صفات الهی و ظهورات اسمایی و صفاتی حضرت حق است، اظهار کرد: از یك سو اسماء ‌و صفات الهی به امهات اسماء و غیر امهات اسماء تقسیم می شوند كه امهات اسمائیه یك نگاه همان اسماء و صفات كمالیه حقیتی است كه در علم كلام و الهیات بالمعنی الاخص نیز از آن به صفت كمالیه سبعه یاد می شود.
وی ادامه داد: از نگاه دیگر نیز به چهار اسم اول و آخر و ظاهر و باطن تقسیم می شوند، كما این كه از صفات كمالیه و یا همان ائمه سبعه حیات علم اراده و قدرت سمع و كلام بصر یاد نمود و در این اثناء برخی از اهل معرفت عشق را بدان اضافه نمودند و به استناد «ما من شیء الا و له هذه الصفات الكمالیة» همه موجودات از این صفات برخوردارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به اینکه  از جمله  اسماء آن گونه كه ابن عربی در انشاء الدوائر آورده ، مفاتیح غیب اند كه احدی جز خداوند و آنان كه تجلایت حقانی با هویت ذاتیه‌اش بر آنان تجلی شود، كس دیگری بر آن آگاهی ندارند، بیان کرد: حق تعالی عالم به غیب است پس خداوند احدی را بر غیب خویش آشنا نخواهد كرد مگر از رسولانی كه آنان جهت این امر راضی باشد .
وی گفت: اسماء به سه قسم اسماء‌الذات، اسماء الصفات و اسماء الافعال تقسیم می شوند، برخی از اسماء افعال «لاینقطع حكمها و لایتنهی اثرها ازل الازال و ابد الاباد »مثل اسماء حاكم بر ارواح قدسی و هر آنچه تحت زمان قرار نگیرد و برخی نیز منطقع الاخر و یا منقطع الطرفین هستند.
حجت الاسلام والمسلمین گرجیان با اشاره به اینکه عناصر محدودند و به چهار قسم تقسیم می شوند، افزود: این عناصر با هم ارتباط و امتزاج بسیار زیادی دارند كه این مركبات و مزاجات و طبایع خامسه محصول این چهار قسم از عناصرند كه با تركیب كمی و كیفی متعدد بر مركبات مختلف تبدیل می شوند.
وی با بیان اینکه اسماء نسبت به یكدیگر تشكیل دولت اسمایی می دهند، اظهار کرد: براساس احاطه وجودی هر یك در جایگاه مناسب خود قرار می گیرند، این دولت اسمایی كه در صقع ربوبی حقانی تشكیل می شود البته براساس جامعیت اسمایی  بعنوان رئیس اول و حاكم بر غیر اسماء و صفات نقش آفرینی می كند و با عنایت به تخاصم در ملاء الاعلی كه هر اسمی به مقتضای جلوه گری از حضرت حق و عدم جامعیت اسمایی به نحو تعادلی تنها خود را دیده و ندای انا الحق را سر می دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه  براساس الگو و نظام اسمایی که خداوند براساس آن نظم بی نظیر را برای عالم حاکم نموده ، اسم الله که اتم جمعیت هست را بر تارک اسماء دیگر گذاشته است ،بیان کرد: در سعت رسل و انبیاء هم هر کدام که جامعیت اسمایی بیشتری داشتند و تجلی به اسماء الهی در آنها بیشتر بود، دعوت و رسالت آنان نیز فراگیر تر و عظیم تر بوده است.
وی با اشاره به اینکه اجرای نظام ولایت فقیه كه ره آورد حضرت امام خمینی ره است، متكی بر این اندیشه است، افزود: فقیه براساس اندیشه امام(ره) در كتاب شریف ولایت فقیه و نامه آخرش به جامعه مدرسین به عنوان منشور روحانیت، تنها عالم به فقه حداقلی مصطلح نیست، بلكه كسی است كه براساس جامعیت شیعی یاد شده ، تضلع بایسته را داشته باشد و بر اساس جامعیت مذكور او را ولی خوانند.
حجت الاسلام والمسلمین گرجیان ادامه داد: بدیهی است كه فقیهی كه این صفات را به نحو تام و تمام دارد جامعیتی ویژه را حائز شده است و ولی قرار گرفته است و از دل این دیدگاه ضرورت حاكمیت دینی نیز خود نمایی می كند تا حداقل اصلاح ساختارهای نظام اجتماعی اتفاق افتد.
وی  با اشاره به اینکه طرح مدلی متناسب با مدل اسمایی و ایجاد زمینه برای تحقق آن، مدل عالی و غایی برای این عالم در حد وسع فكری و گنجایش دنیا می تواند مدل نوآمد و شایسته و بایسته ای جهت حاكمیت دینی باشد تا صرفا جهت ایجاد حكومت دینی از مدل آن پیروی نگردد، تصریح کرد: در آن صورت می توان گفت نظام ولایت فقیه و لوازم و جوانب آن می تواند تفسیری از آن نظام شایسته باشد كه تكمیل آن در مرحله تئوری می تواند بسیاری از نقایص موجود را برطرف كند.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه بر این اساس آراء مردم صرفا جهت مقبولیت و اقبال عمومی بوده و نظام حاكمیت بر پایه جامعیت اسمایی به نحو الاعلی فالاعلی اجرا گردد، خاطرنشان کرد: در صورت تحقق آن در مرحله اثبات مطابق با مقام ثبوت بحد الطاقة البشریه فهم صحیح از این جمله امام(ره) كه سعه ولایت و حاكمیت ولی فقیه را به مثل سعه ولایت انبیاست آسان و سهل خواهد بود.
وی گفت:طرح ولایت مطلقه ، آنچنان سخت جلوه نخواهد كرد ولی اگر به ولایت فقهی (فقه حداقلی) اكتفاء شود و گاه در امور حسبیه تنها و مشابه آن باقی بماند و یا نگاه كلامی صرف و حداقلی بدان شود نمی توان به ولایت مطلقه فقیه ملتزم شد و ادعا آن است كه ولایت عرفانی كه متكی بر جامعیت آسمانی است توان اجراء حاكمیت دینی را داشته و براحتی می تواند هر روز جهت تحقق آرمان های اصیلی آن گامهای عملی تر و شایسته تر و با مطابقت بیشتری با نظام اسمایی حقانی در عوالم عالم را ارائه نمود.
حجت الاسلام والمسلمین گرجیان ادامه داد: در آن صورت دیگر نگاه به لیبرال دموكراسی و امور مشابه كاسته شده از التقاط و الگوگیری ناشایست جلوگیری شده افراد ضعیف با عدم توانایی و با ارتباطات و روابط ناشایست و نظام حزبی و خانوادگی بر جامعه به نام دین حاكم نخواهند بود.
در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک با بیان اینکه جایگاه اسفار اربعه به خصوص سفر چهارم در این طرح مشخص نیست، اظهار کرد: ساخت سیاسی دو ركن دارد، حاكم و فرمانبردار و در این طرح جایگاه فرمانبردار مشخص نشده است.
حجت الاسلام والمسلمین دلیر نیز در ادامه با بیان اینکه موضوع بسیار ارزشمندی است و حوزه عرفان در مباحث سیاست غریب و جای كار خیلی بیشتر دارد، افزود:منابع طرح محدود است و منابع بیشتری در این زمینه بایستی دیده می شد.

 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما